22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

خمس جلسه هفتم (تفاوت خمس و زكات با ماليات)

7

مطالب بیان شده در جلسه هفتم خمس 👆 👆 👆

تفاوت خمس و زكات با ماليات‏

گاهى مى‏گويند: ما كه به دولت اسلامى ماليات مى‏دهيم،
ديگر خمس و زكات براى چه؟
در پاسخ به اين سؤال،
به تفاوت‏هايى كه ميان خمس و زكات با ماليات است اشاره مى‏كنيم:

تفاوت اول‏
ماليات، هزينه‏اى است كه شما مى‏پردازيد تا دولت،
رفاه شما را بيرون منزل تأمين كند.
مثلًا بيرون منزل شما بوستانى احداث كند
همان گونه كه خود نيز در منزل باغچه احداث مى‏كنيد.

هر كسى حياط منزل خود را موزائيك يا سنگ مى‏كند، به دولت نيز ماليات مى‏دهد تا بيرون منزلش را اسفالت كند.
درب منزل خود را قفل مى‏زند، به دولت نيز ماليات مى‏دهد
بيرون منزل پليس بگمارد.

در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نيز ماليات مى‏دهد
تا بيرون منزل، كوچه و خيابان را روشن كند.
در منزل كپسول آتش نشانى دارد، به دولت نيز ماليات مى‏دهد
تا بيرون منزل ماشين آتش نشانى را آماده داشته باشد.

بنابراين ماليات، خرج خود شما مى‏شود و نظير پولى است كه
شما در منزل براى زندگى شخصى هزينه مى‏كنيد. با اين تفاوت كه آنچه در منزل خرج مى‏كنيد مستقيم است و آنچه در بيرون خرج مى‏شود به واسطه مالياتى است كه به دولت مى‏دهيد.

تفاوت دوم‏
پرداخت خمس و زكات، به عنوان يك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود.
بر خلاف ماليات كه قصد قربت نمى‏خواهد
و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد.

تفاوت سوّم‏
خمس، زير نظر عالم‏ترين، محبوب‏ترين، با تقوى‏ترين فردى كه با تحقيق انتخاب شده، يعنى فقيه عادل مصرف مى‏شود،
بر خلاف ماليات كه چنين شرطى در آن نيست
و لذا گاهى غير عادلانه هزينه مى‏شود.

به علاوه اتصال طبقه محروم با عالم ربانى زمينه پندپذيرى
و اطاعت از خدا و رسول است
و فقرا و ساير گيرندگان، چون خمس را
از دست جانشين امام زمان عليه السلام مى‏گيرند
احساس حقارت نمى‏كنند.

تفاوت چهارم‏
در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، يـــــعــــنــــى

اولًا خودش حساب مال خود را مى‏كند نه بازرس و مأمور دولت.
ثانياً كسى را كه مى‏خواهد مال خود را به او بدهد انتخاب مى‏كند كه كدام مرجع و عالم متّقى‏تر باشد.
ثالثاً از مصرف آن زير نظر مجتهد عادل آگاه است
و مى‏داند در كجا هزينه مى‏شود.

تفاوت پنجم‏
در خمس و زكات هدفِ گيرنده،
رشد و پاك كردن مردم
و هدفِ پرداخت كننده قرب به خداست.

تفاوت پنجم‏
خمس را از مازاد مخارج سالانه مى‏گيرند،
ولى ماليات از اصل درآمد مردم گرفته مى‏شود.

خمس پس از پيامبر

گرچه مسيرى كه پيامبر معين فرموده بود دچار انحراف گرديد
و خلفا غنيمت را منحصر در غنائم جنگى نمودند و اهل بيت پيامبر
تا زمان امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام
از خمس منع گرديدند،

ليكن هنگامى كه فضاى تبليغ براى اين دو امام عزيز باز شد،
به مسئله خمس پرداختند.
بعد از امام صادق عليه السلام تا زمان غيبت حضرت ولى‏عصر عليه السلام امامان معصوم در مناطق مختلف

مثل بلخ ، بخارا ، رى ، قم ، نيشابور ، شيراز ، همدان ، خراسان ، قزوين ، اهواز ، عراق ، يمن ، موصل
و بغداد براى گرفتن خمس نماينده داشتند.

دليل پيدا شدن فرقه واقفيه اين بود كه خمسِ مردم نزد يكى از نمايندگان امام كاظم عليه السلام جمع شده بود و هنگامى كه امام به شهادت رسيد آن نماينده اعلام كرد بعد از امام هفتم امامى نداريم تا بتواند اموالى را كه از خمس نزد او مانده تصرف كند.

آرى، نماينده امام معصوم
نيز در معرض
خطر انحراف است.

در نهج‏البلاغه نمونه‏هايى از عزل شدگان حضرت على عليه السلام به چشم مى‏خورد كه بعضى از آنها كينه حضرت رابه دل گرفتند و براى خود دار و دسته‏اى تشكيل دادند و همين كه فهميدند حسين بن على عليهما السلام به كربلا رسيده نيروهاى خود را براى قتل امام به كربلا اعزام كردند و با صراحت به امام مى‏گفتند: ما با شما مسئله‏اى نداريم ولى كينه و بغض پدرت را در دل داريم كه ما را عزل كرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *