22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

حکمت 274 نهج البلاغه (علی محبی)

274

حکمت 274 نهج البلاغه:

  • صفات مردگان متحرک
  • هر موضوع بی خاصیتی در حکم معدوم است !
  • عجیب ترین انسان ها در کلام امیرالمومنین علیه السلام

✅ صبح یکشنبه 16 / 6 / 99




مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇

[گفتار حكيمانه] ۲۷۴ و قال عليه‌السلام
لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً،
وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً،
إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا،
وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا.

علم خويشتن را جهل،
و يقينتان را شك قرار ندهيد،
آن‌گاه كه عالم و آگاه شديد عمل كنيد
و زمانى كه يقين كرديد اقدام نماييد
(تا علم و يقين شما پايدار بماند)

«إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ
وَ ما أَنْتَ بِهادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ
إِنْ تُسْمِعُ إِلاّ مَنْ يُؤْمِنُ بِآياتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ» نمل، آيۀ ۸۰ و ۸۱

؛ تو نمى‌توانى سخن خود را به گوش مردگان برسانى
و نمى‌توانى صداى خود را به گوش كران برسانى
در آن هنگام كه پشت مى‌كنند و از سخنان تو مى‌گريزند *

و نيز نمى‌توانى كوران را از گمراهى‌شان برهانى؛
تو فقط مى‌توانى سخن خود را به گوش كسانى برسانى كه
آمادۀ پذيرش ايمان به آيات ما هستند و در برابر حق تسليمند!».

امير مؤمنان على عليه السلام نيز ثروت‌اندوزان بخيل و خودخواه را مردگان برخوردار از حيات ظاهرى مى‌شمرد و مى‌فرمايد:
«هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ».

به عكس، دانشمندانى را كه از دنيا رفته‌اند
و آثارشان در افكار و دل‌ها باقى است
زندگان جاويد مى‌داند و مى‌فرمايد:
«الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ
وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ». نهج البلاغه، حكمت ۱۴۷

همان‌گونه كه قرآن مجيد نيز
شهيدان را زندگان جاويد دانسته است.
هر موضوع بى‌خاصيتى در حكم معدوم است

«ابن عساكر» در تاريخ دمشق در شرح حال اميرمؤمنان على عليه السلام مى‌گويد: عمر به امام عليه السلام عرض كرد:
«عِظْنى يا أبَا الْحَسَنِ؛ اى ابوالحسن مرا موعظه كن».
امام عليه السلام به او فرمود:

«لا تَجْعَلْ يَقينَكَ شَكّاً وَ لا عِلْمَكَ جَهْلاً وَ لا ظَنَّكَ حَقّاً
وَ اعْلَمْ أنَّهُ لَيْسَ لَكَ مِنَ الدُّنْيا إلّا ما أعْطَيْتَ فَأمْضَيْتَ
وَ قَسَمْتَ فَسَوَّيْتَ وَ لَبِسْتَ فَأبْلَيْتَ، قالَ صَدَقْتَ يا أبَا الْحَسَنِ؛

يقين خود را شك قرار مده و علمت را جهل مكن
و ظن خود را حق مپندار و بدان بهرۀ تو از دنيا همان است
كه به تو عطا شده و استفاده كرده‌اى
و قسمت تو شده و آن را تسويه كرده‌اى و پوشيده‌اى
و كهنه و فرسوده ساخته‌اى». عمر گفت: راست گفتى اى ابوالحسن.
تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۴۹۴

[گفتار حكيمانه] ۱۲۶ و قال عليه‌السلام
عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ،
وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ،
فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ؛
وَ يُحَاسَبُ فِي الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ؛

وَ عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِي كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً، وَ يَكُونُ غَداً جِيفَةً؛
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللَّهِ، وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ؛
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ، وَ هُوَ يَرَى الْمَوْتَى؛
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى
وَ عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ الْبَقَاءِ.

يا أشباح الرّجال و لا رجال،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *