21 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

حکمت 400 نهج البلاغه (3) – سحر و جادو

400-3

نهج البلاغه

حکمت 400

حقّ و خُرافه ( 3 )

یکشنبه شب 01 / 12 / 1402




مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇

👆👆 ادامه مطالب جلسه قبل 👇👇

12 = حرز امام جواد (ع)
13 = دستور خواندن 6 آیه صبح ها

از مرحوم آیت‌الله حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است که در قدیم‌الایام وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه‌ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛ مگر خانه‌هایی که در هرروز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح می‌خواندند که به آن‌ها هیچ صدمه‌ای وارد نشد!.

علامه مجلسی در بحارالانوار می گوید : دستخط شیخ محمد بن
علی جباعی رحمت‌الله‌علیه را یافتم که نوشته بود
دستخط شهید قدّس‌الله‌روحه را یافتم که از مولا
امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت‌شده که
هر کس این آیات را هرروز صبح قرائت کند
عَنْ مَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ : مَنْ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَاتِ السِّتَّ فِي كُلِّ غَدَاةٍ

خدای متعال او را از هر بدی کفایت می‌کند
حتی اگر خودش را به هلاکت افکند
كَفَاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ لَوْ أَلْقَى نَفْسَهُ إِلَى التَّهْلُكَة
بحار ج 83 ص 337

  1. قلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ توبه/ ۵۱
  2. وإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏ یونس/ ۱۰۷
  3. وما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَمُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ‏ هود/ ۶
  4. وكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏ عنکبوت/ ۶۰
  5. ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏ فاطر/ ۲
  6. قلْ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ‏ زمر/ ۳۸

حسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ‏ وَأَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَقُوَّتِهِ
مِنْ حَوْلِهِمْ وَقُوَّتِهِمْ وَأَسْتَشْفِعُ‏ بِرَبِّ‏ الْفَلَقِ‏ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ‏ وَأَعُوذُ بِمَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.

مواردی که بیان شد جهت دفع و رفع چشم زخم بود
تفاوت دفع و رفع چیست؟
صدقه و دعاها تاثیر در دفع و رفع
بلاها و چشم زخم دارد

دفع ، يعني انسان كاري کند تا بلا نازل نشود؛
در واقع پيشگيري از نزول بلاست.
( = مگسی که می خواهد روی دستتان بنشیند
مانعش می شوید )

رفع ، زماني كه بلا نازل شده و بايد
آن را برطرف كرد؛ مثل درمان بيمار
( = مگسی که روی دست تان نشسته کنار می زنید )

آیا کلاغ سیاه بدشانسی می‌آورد؟
جغد شوم است؟
اگر دختری بین چارچوب در بنشیند بختش بسته می‌شود؟
اگر به تخته بزنیم چشم نمی‌خوریم؟
نعل اسب خوش‌شانسی می‌آورد؟
آیا قفل بستن نخ بستن حاجت می دهد ؟؟

اعراب هنگامی که می‌خواستند به سفر بروند شاخه‌ای از گل رتم
را گره می‌زدند و وقتی از سفر برمی‌گشتند به سراغ
آن گل می‌رفتند و اگر می‌دیدند گره آن باز نشده مطمئن می‌شدند
همسرشان در غیاب آنها خیانت نکرده است.

یا این‌که هرگاه خشکسالی می‌شد، قسمی از چوب درختان
سلع و عشر را که خاصیت آتش‌زایی داشت، به دم گاو می‌بستند
و او را به بالای کوه می‌بردند و آتش می‌زدند تا بلکه باران ببارد.

آنها هنگام شیوع وبا هم کارهای خرافی خاصی داشتند
به طوری که وقتی به شهر یا روستایی وبا زده وارد می‌شدند،
پس از ورود به این مکان‌ها صدایی شبیه چارپایان
از خود درمی‌آوردند
و استخوان خرگوش به گردنشان آویزان می‌کردند
تا از شر وبا و جنیان در امان بمانند.

در ژاپن اگر کسی در مسیرش با یک مار سفید برخورد کند،
نشانه خوشبختی است یعنی مار سفید خوش‌یمن است
و با خودش خوشبختی می‌آورد.

هندی‌ها از نظر عامه مردم این کشور،
روزهای سه‌شنبه مبارک نیست.
همچنین بهترین راه برای دور کردن ارواح و نیروهای منفی
از خانه و محل کار به نخ کشیدن چند لیموترش یا فلفل قرمز
و آویزان کردن آن در محل است

از نظر هندی‌ها قارقار کردن کلاغ یعنی خوش‌شانسی
و خبر آمدن مهمان،
دیدن فیل در سفر یعنی داشتن سفری خوب و بی‌خطر،
شنیدن صدای طاووس هنگام شب یعنی شنیدن خبر بد
و افتادن مارمولک روی سر یعنی ترس از مرگ تا آخر عمر.

در بیشتر فرهنگ‌ها عدد 13 نحس است
حتی در کشور خود ما،
ولی در ژاپن و کره عدد 4 نحوست دارد.

در اسپانیا که مردم وقتی با یک گربه سیاه و یا عدد سیزده روبرو می‌شوند، قطعه چوبی را لمس می‌کنند تا
نگرانی‌ها و شومی‌ها از آن‌ها دور شود.

برای چشم زخم
در بحث تتمه خرافات
این روش‌های بعدی
مورد تایید نیستند.

  • شیوه زغال
    یک تکه زغال را درظرف آب که شناور شدن آن نشانه‌ی
    گرفتار شدن شخص یا خردسال به چشم زخم است.
    ( ارووپای شرقی )
  • روش موم شمع
    موم داغ را در آب مقدس بریزید اگر پخش شود به معنای آن است که شما یا کودک دچار چشم زخم شده اید. ( اوکراین )
  • روش روغن
    شخصی که دچار شر شده چند قطره روغن در آب می‌چکاند. اگر به صورت یک چشم دربیاید، آن کودک
    به این پدیده دچار شده است.
  • استفاده از تخم‌مرغ
    تخم‌مرغ را در ظرف یا کاسه‌ای زیر بالش قرار میدهند. تخم‌مرغ تمام طول شب زیر بالش می‌ماند و اگر صبح
    سفیده‌ی تخم‌مرغ سیاه و تار شده باشد نتیجه می‌گیرند
    کودک دچار شوری دیدگان شده است. ( مکزیک )
  • آینه‌ی شش وجهی
    یک آینه‌ی را روی پنجره‌ی جلو یا در جلوی محل
    سکونت خود آویزان کنید. ( چین )
    و بعضی آینه‌های کوچکی را درون لباس‌های خود
    می‌دوزند یا به بدن‌شان می‌چسبانند. ( هند )

و نیز این روش‌ها
مورد تایید نیستند.

استفاده از
یک دستبند مرجان صورتی

استفاده از ریسمان قرمز
در فرهنگ‌های یهودی، پدرو مادر برای دفع چشم زخم
از یک بند قرمز استفاده می‌کنند. و آن را به
میله‌ی تختخواب یا دسته‌ی کالسکه‌ی کودک می‌چسبانند.

آویختن دعای چشم زخم به صورت گردنبند از جنس شبق به گردن کودک
در بعضی فرهنگ‌های اسپانیایی‌ زبان افراد خردسال حرزی از شبق سیاه به گردن می‌اندازند.

تـف کردن یا به تخته زدن
زمانی که فردی از کودک شما تعریف می‌کند، می‌توانید سه مرتبه به پشت شانه سمت چپ‌تان تف کنید و بعد سه مرتبه یک چوب را لمس کنید یا روی سر خود بزنید.
این عمل اغلب در روسیه استفاده می‌شود که به نوعی
دعای چشم زخم قوی محسوب می‌شود.

پاشیدن نمک یکی از راه‌های در امان ماندن در مقابل چشم زخم که در سیسیل به کار گرفته می‌شود، پاشیدن نمک مقابل در ورودی خانه یا پشت آن است.
یکی دیگر از راه‌های مورد استفاده توسط سیسیلی‌ها ادرار است. تمام افراد داخل یک خانه در سطلی ادرار می‌کنند،
بعد آن را مقابل خانه می‌ریزند.

و و و و تخم شکستن هم
یکیش که قبلا گفتیم …

مَولی اَمیر المُومِنین ع می فرمایند : اَلعَینُ حَقّ
اصل چشم زخم حق است …
( ولی این راه ها غَلَط است )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *