22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

خمس جلسه دهم (وسوسه های شیطانی در مورد خمس 2)

10

مطالب بیان شده در جلسه دهم خمس 👆 👆 👆

تفسير رواياتى كه دلالت ‏بر مباح بودن خمس براى شيعيان دارد (1)

راز بخشودگى خمس‏
برای این روایات چندین جهت باید لحاظ شود
باید توجه داشته باشیم که در دو کتاب وسایل الشیعه و مستدرک الوسائل حدود ۱۱۰ حدیث درباره موارد وجوب خمس و مصرف آن نقل شده است

1* روایات مخالف با آیه قرآن است واعلموا انما غنمتم من شیئ … 2* بعضی روایات نه سند معتبر دارد
و نه دلالت کافی بر عدم وجوب خمس

3* بعضی موارد روایات بخاطر اذیت وکلا بیان میشده است 4* بعضی موارد بخاطر تقیه و ترس و حفظ جان امام ع
یا حفظ جان وکلاء و حفظ جان شیعیان بوده

5 ***خمس کنیزان غنايم جنگى كه خلفا از پرداخت آن
به اهل بيت خوددارى مى‏كردند
6 ***كالاهاى بازرگانى كه بدون پرداخت خمس
در اختيار شيعيان قرار مى‏گرفت. < اموال كسانى كه معتقد به خمس نبودند >

7 ***انفال : زمين‏هايى كه بدون جنگ در اختيار دولت اسلامى قرار مى‏گرفت به ضميمه كوه‏ها و جنگل‏ها و غيره كه همگى از آنِ رسول خدا و پس از آن از آنِ مقام امامت است.
8 *** تحليل براى تنگدستان‏ < اعواز >

9 *** تحليل مقطعى‏ و در یک زمان خاص بوده < الیوم >
10 *** در مواردى به علّت نبود تشكيلات وكالت يا ضعف آن،
امكان پرداخت و ايصال به امام عليه السّلام نبوده است

البته بخشودن خمس در اين موارد جزئى، تصرف در حكم كلى شرعى نيست؛ بلكه چون اجراى حكم شرعى در بعضی موارد با مشكلات زيادى روبرو بوده، طبعاً مصالح ايجاب مى‏كرده كه از گرفتن آن صرف نظر كنند، ولى در عين حال حكم خمس
در موارد ديگر به قوت خود باقى بوده
و امامان و وكلاى آنها با انضباط خاصى آن را مى‏گرفته‏اند.

در حالى كه پرداخت خمس، يك اصل قرآنى و حديثى است و بايد همه
مسلمانان خمس را در موارد وجوب بپردازند،
روى يك رشته ضرورت‏ها و مصلحتاً امامان شيعه
در موارد خاصى پيروان خود را از پرداخت آن معاف كرده‏اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *