22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

موفقیت و تغییر (جلسه بیست و دوم)

ا2

موفقیت و تغییر

جلسه ( 22 )

اهمیت ازدواج ( 2 )

تاریخ 1402.09.11




بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆

پیامبر اکرم ص : وسائل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۹
رَکعتانِ یُصلیهما المُتزوجُ اَفضلُ مِن
رجلٍ عَزبٍ یَقومُ لَیلهُ و یَصومُ نهارَهُ.
دو رکعت نماز انسان با همسر برتر است از عمل
انسان مجردی که همه شب را در نماز
و روز آن را روزه دار باشد.

رسول خدا ص : نور الثقلین ج ۳ ص ۵۹۶
مَنْ تزّوجَ احرزَ نِصفَ دینهِ فلیتَّقِ الله فی النصفِ الآخر
کسی که ازدواج کند نصف ایمان خود را حفظ کرده، پس باید جهت حفظ نصف دیگر آن
تقوای الهی را پیشه کند.

امام صادق ع : ثواب الأعمال ص ۹۴
رَکعتانِ یُصلِّیهما مُتزوجٌ اَفضلُ مِن
سَبعینَ رکعةٍ یُصلّیها غَیرُ مُتزوجٍ.
دو رکعت نماز کسی که ازدواج کرده برتر است
از هفتاد رکعت نماز انسانی که ازدواج نکرده.

ی 32نور وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ
مردان و زنان بى همسر را همسر دهيد
وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ
و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را،

إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را
از فضل خود بى نياز مى‏سازد،
وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ
خداوند وسعت دهنده و آگاه است.

خانواده و جامعه،
مسئول ازدواج
افراد بى‏همسر است : وَ أَنْكِحُوا

كنز الدقائق ج ‏9 287 از مجمع البيان
من أدرك له ولد، و عنده ما يزوّجه، فلم يزوّجه، فأحدث، فالإثم بينهما
پيامبر اکرم ص : كسى كه فرزندش به حد رُشد رسد و امكانات تزويج او را داشته باشد و اقدام نكند،
و در نتيجه فرزند مرتكب گناهى شود،
اين گناه بر هر دو نوشته مى‏شود!

كنز الدقائق ج ‏9 287
عن النّبيّ- صلّى اللّه عليه و آله- : أربع لعنهم اللّه من فوق‏ عرشه، و أمّنت عليه ملائكة :
پیامبر اکرم ص فرمودند : چهار طايفه را خداوند
از فوق عرش لعن فرموده و ملائكه آمين گفتند،

الّذي يحصر نفسه، فلا يتزّوج و لا يتسرّى، لئلّا يولد له.
1 = كسى كه تزويج نكند
و خود را محصور نمايد
براى اينكه اولاد پيدا نكند

و الرّجل يتشبّه بالنّساء، و قد خلقه اللّه ذكرا.
2 = و مردى كه خود را شبيه زن‏ها كند
و حال آنکه خدا او را آقا آفریده

و المرأة تتشبّه بالرّجال و قد خلقها [اللّه‏] أنثى.
3 = و زنى كه خود را شبيه مردان كند
و حال آنکه خدا او را خانم آفریده

و مضلّل النّاس، يريد الّذي يهزأ بهم،
4 = و كسى كه مردم را فريب دهد
و قصد مسخره کردن مردم را داشته باشد

يقول للمسكين : هلمّ أعطك! فإذا جاء، يقول : ليس معي شي‏ء. و يقول للمكفوف : اتّق الدّابّة! و ليس بين يديه شي‏ء. و الرّجل يسأل عن دار القوم، فيضلّله.
_ به گدا بگويد بيا و بگير چون آيد بگويد ندارم.
_ به كور بگويد حیوان را مواظب باش و حیوانی نباشد
_ و کسی آدرس خانه‏اى را بگيرد خانه ديگر نشان دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *