22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

نقد فرقه اخباری جلسه دوازدهم (خلاصه یازده جلسه قبل)

12

خلاصه 11 جلسه اول نقد اخباری 👆 👆 👆

جلسه دوازدهم

اَمین اِستَرآبادی
علوم پیش نیاز مجتهد
اقسام حدیث

تقسیم بندی‌هایی در علوم حدیث است
که برای فهم بهتر سند یا متن روایات به کار می‌رود.

تقسیم بر اساس تعدد سند: تقسیم احادیث بر اساس شمار راویان
تقسیم بر اساس اعتبار سند صحیح ضعیف 22 تقسیم
تقسیم بر اساس اتصال یا قطع سند: مُسنَد، مُرْسَل،

تقسیم بر اساس متن: نَصّ، ظاهر، مُؤَوَّل 18 مورد
تقسیم بر اساس عمل به روایت: حجت و لاحجت، مقبول، ناسخ و منسوخ.
تقسیم احادیث بر اساس متن روایت 8 تقسیم

اهم عقاید اخباریون

دروغ پردازان در حوزه
حدیث اهل سنّت

مراحل تاریخی جعل حدیث

الف مرحله پیدایش و نشر احادیث جعلی،

ب مرحله جدا کردن احادیث صحیح و سقیم که با نوشتن کتابهای رجال، درایه و فهرست ها در بین خاصّه و عامّه شروع شد،

ج مرحله مبارزه جدّی با وضع حدیث که با نوشتن کتابهایی تحت عنوان «الموضوعات» شروع شد.

برهان الدین حلبی در کتاب«الکشف الحثیث»

تا 880 نفر از جاعلان حدیث را نام می برد

ولی علاّمه امینی شمار جاعلان حدیث در عامّه را

هفتصد نفر می داند و فهرستی از آنها ارائه می کند.

برخی از این کتابها عبارتند 9 تا کتاب معرفی شد

معیارهایی برای تشخیص احادیث موضوع

معرفی چهره های مشهور متّهم به جعل

اهمیت حدیث

الغيبة للنعماني ص22
وَ قَدْ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع‏ اعْرِفُوا مَنَازِلَ‏ شِيعَتِنَا عِنْدَنَا عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا وَ فَهْمِهِمْ مِنَّا.

هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج-1 ص 30 نويسنده: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏
وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوبِ.

هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج-1 ص 30 نويسنده: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏
وَ قَالَ الْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي الْقُلُوبَ.

معاني الأخبار ص2
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: حَدِيثٌ تَدْرِيهِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ حَدِيثٍ تَرْوِيهِ
وَ لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا ….

اسباب ورود حدیث

اختلاف حدیث

اختلاف موجود در روایات ممکن است به دلایل زیر باشد:
1.تقیّه (به عنوان مهمترین عامل اختلاف حدیث(
2.. علت های مختلف در صادر شدن احادیث

3.. تفاوتی که در فهم مخاطبین و نوع ایشان بوده است.
4.نسخ شدن حکم اوّل بوسیلۀ حکم و حدیث دوم
5.. بیان مصادیق مختلف برای یک مفهموم دینی

  1. جعل، وضع و نسبت دادن سخنی به دروغ به معصومین(علیه السلام)

الجار ثم الدار

الفقر فخری و کاد الفقر ان یکون کفرا

نقد الحدیث
در این علم برای نقد احادیث، معیارهایی به دانش پژوه می دهد که این معیارها عبارتند از:
1.. مقایسۀ حدیث با آیات قرآن کریم
2.. مقایسۀ حدیث با سنّت و احادیث قطعی

3.. مقایسۀ حدیث با ضروریّات دین و مذهب
4.. مقایسۀ حدیث با عقل فطری و بدیهی
5.مقایسۀ حدیث با علم تجربی قطعی
۶. مقایسۀ حدیث با مسلّمات تاریخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *