مطالب بیان شده در جلسه هجدهم نقد اخباری 👆 👆 👆
📚 آشنایی با علوم حدیث صفحه 55
برخی از نگاشته هایی که در منابع تاریخی،
یا حدیثی از آنها نام برده شده،
اما اثری از آنها برجای نمانده است :
1 – کتاب سلمان فارسی، در این صحیفه گفت و گوی جاثلیق رومی که از سوی پادشاه روم برای باز شناخت اسلام پس از رحلت پیامبر به مدینه اعزام شده بود .
با علی علیه السلام توسط سلمان (رض) ثبت شده بود. از نگاه ابن شهر آشوب سلمان فارسی پس از حضرت امیر علیه السلام نخستین کسی است که دست به تألیف زد.
2 – کتاب الخطبة از ابوذر غفاری، ابوذر در این کتاب حوادث و رویدادهای پس از پیامبر مالی را تشریح کرد.
۳ – صحف عبدالله بن عباس در زمینهٔ قضاوت های علی علیه السلام
۴- کتاب جابر بن عبدالله انصاری، صحیفهٔ جابر مشهور است. برخی معتقد اند که محتوای این صحيفه مناسک حج است،
۵ – کتاب علی بن ابی رافع، او کاتب و از خواص حضرت امیر علیه السلام بود
6 – کتاب اصبع بن نباته مجاشعي،
7 – کتاب میثم تمار، میثم تمار دارای تفسیری بود که در آن روایات و نظرگاه های تفسیری حضرت امیر علیه السلام را گرد آورده بود.
۸ کتاب زیدبن وهب جهنی، او بخشی از خطبه های حضرت امیر علیه السلام را که در اعیاد یا سایر مناسبت ها ایراد شد
- کتاب حارث بن عبدالله أعور همدانی،
۱۰. نسخهٔ عبيد الله بن حر جعفی، او بخشی از خطبه های حضرت امیر علیه السلام را گرداوری کرد
📚 آشنایی با علوم حدیث صفحه 56
برخی از نگاشته های حدیثی که به دست ما رسیده
1- کتاب امیرالمومنین علیه السلام (جامعه ، جفر جامعه یا صحیفه الفرائض )
2 – مصحف فاطمه سلام الله علیها
3 – مصحف امیرالمومنین علیه السلام ( همان قرآنی که حضرت جمع آوری کردند )
4 – نهج البلاغه ( که 241 خطبه ، 79 نامه ، 480 حکمت ( کلمات قصار ) دارد
5 – صحیفه سجادیه ( که به آن زبور آل محمد یا انجیل اهل البیت یا اخت القرآن گفته شده ) دعاهای امام سجاد علیه السلام آورده شده و 54 دعا دارد البته در اصل 75 دعا بوده
📚 آشنایی با علوم حدیث صفحه 68
از نظر شیخ آغا بزرگ دو عامل مهم در از بین رفتن اصول اربعماة نقش داشته است.
١. پس از تدوین جوامع اولیهٔ حدیثی از رغبت علماء به اصول اربعمأة کاسته شد؛ زیرا از سویی این روایات در کتب اربعماة گردآوری شده بود و از جهت دیگر مراجعه مستقیم به اصول اربعمأة بخاطر فقدان تنظیم و تبویب دشوار بود.
۲. آتش سوزی کتابخانهٔ شیخ طوسی در سال ۴۴۸ هجری به دست متعصبان اهل سنت باعث سوخته شدن شماری از این اصول شد.
اولین کتبی که در شیعه نوشته شد
1 – کافی ( مرحوم کلینی )
2- من لا یحضره الفقیه ( شیخ صدوق )
3 – تهذیب ( شیخ طوسی )
4 – الاستبصار ( شیخ طوسی )
📚 آشنایی با علوم حدیث صفحه 71
بررسی در روایات کافی
کافی مجموعاً شامل اصول در دو جلد
و فروع در چهار جلد
و روضه در یک جلد
و دارای ۳۰ کتاب و ۳۲۶ باب و جمعاً ۱۶۱۹۹ روایت است،
که از آن میان بنابه مبنای متأخران ۵۰۷۲ روایت صحیح،
۱۴۴ روایت حسنه، ۱۱۱۸ روایت موثقه و ۹۴۸۵ روایت ضعیف
وجود دارد.
📚 آشنایی با علوم حدیث صفحه 180
صحيح، روایتی است که سند آن توسط راویان عادل و امامی در تمام طبقات به معصوم متصل باشد.
حسن، روایتی است که واجد تمام شرائط روایت صحیح است به استثنای آن که در میان سلسله راویان نسبت به یک یا چند راوی در منابع رجالی تصریح به عدالت نشده و تنها به مدح و ستایش او اکتفا شده باشد
موثق، روایتی است که به رغم برخورداری از اتصال سند به معصوم و
راویان در تمام طبقات، یک یا چند راوی آن، غیر امامی باشند. در حقیقت راویان چنین حدیثی در حوزهٔ اخلاق عاری از عیب و نقص اند، اما در حوزهٔ عقیده دچار فساداند. بر اساس این اصطلاح، کلیهٔ روایاتی که راویان اهل سنت، یا شیعیان غیر امامی نقل کرده باشند
موثق خواهند بود.
با توجه به تعاریف پیش گفته برای حدیث صحیح، حسن و موثق، ضعیف حدیثی خواهد بود که هیچ کدام از این تعاریف بر او صادق نباشد.