21 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

نقد فرقه اخباری جلسه چهاردهم (ضرورت علم رجال در شیعه)

14

مطالب بیان شده در جلسه چهاردهم نقد اخباری 👆 👆 👆

در مطالعه روایات، توجه به رجال سند بسیار مهم است.

احادیث جعلی و دروغ خصوصا در عامه به قدری زیاد است
که علامه امینی(رضوان الله علیه)
تعداد احادیث نادرست و جعلی را
تنها از چند راوی ۴۰۸۶۸۴ حدیث می‌داند

علامه امینی در مقام دفاع از روایات شیعه
و اثبات آلودگی روایات اهل سنت،
اولاً هفتصد جاعل حرفه‌ای از روات اهل سنت را نام برده
و آن‌گاه عده‌ای از مقدسان اهل سنت را که قربة الی الله حدیث جعل می‌کردند، آورده است

و در نهایت، برای نشان دادن عمق فاجعه به شمارش احادیث جعلی تعداد اندکی از آن‌ها می‌پردازد:

← اعلام عدد احادیث

← اعلام عدد احادیث
أبوسعید أبان بن جعفر: وضع أکثر من ۳۰۰؛
أبوعلی أحمد الجویباری: وضع هو و ابنا عکاشة
و تمیم أکثر من ۱۰۰۰۰؛
أحمد بن محمد القیسی: لعلّه وضع علی الأئمّة أکثر من ۳۰۰۰؛

أحمد بن محمد الباهلی: أحادیثه الموضوعة ۴۰۰؛
أحمد بن محمد المروزی: قلّب علی الثقات أکثر من ۱۰۰۰۰؛
أحمد أبوسهل الحنفی: أحادیثه المکذوبة ۵۰۰؛
بشر بن الحسین الأصبهانی: له نسخة موضوعة فیها ۱۵۰؛
بشر بن عون: له نسخة موضوعة نحو ۱۰۰؛

جعفر بن الزبیر: وضع علی رسول اللَّه صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ۴۰۰؛
الحارث بن أُسامة: أخرج أحادیث موضوعة تعدّ ۳۰؛
الحسن العدوی: حدّث بموضوعات تربو علی ۱۰۰۰؛
الحکم بن عبداللَّه أبوسلمة: وضع نحو ۵۰؛
دینار الحبشی: روی عن أنس من الموضوعات قریباً من ۱ ۱۰۰»؛

زید بن الحسن: وضع ۴۰؛
زید بن رفاعة أبوالخیر: له من الموضوعات ۴۰؛
سلیمان بن عیسی: وضع بضعة و ۲۰؛
شیخ بن أبی خالد البصری: وضع ۴۰۰؛

صالح بن أحمد القیراطی: لعلّه قلّب أکثر من ۱۰۰۰۰؛
عبدالرحمن بن داود: له من الموضوعات ۴۰؛
عبدالرحیم الفاریابی: وضع أکثر من ۵۰۰؛
عبدالعزیز: موضوعاته و مقلوباته ۱۰۰؛
عبدالکریم بن أبی‌العوجاء: وضع ۴۰۰۰؛

عبداللَّه القزوینی: وضع علی الشافعی نحو ۲۰۰؛
عبداللَّه القدامی: قلّب علی مالک أکثر من ۱۵۰؛
عبداللَّه الروحی: روی من الموضوع أکثر من ۱۰۰؛
عبدالمنعم: أخرج من الحدیث الکذب نحواً من ۲۰۰؛
عثمان بن مقسم: له عند شیبان ممّا لایسمع ۲۵۰۰۰؛

عمر بن شاکر: له نسخة غیر محفوظة نحو ۲۰؛
محمد بن عبدالرحمن البیلمانی: حدّث کذباً ۲۰۰؛
محمد بن یونس الکدیمی: وضع أکثر من ۱۰۰۰؛
محمد بن عمر الواقدی: روی ممّا لا أصل له ۳۰۰۰۰
معلّی بن عبدالرحمن الواسطی: وضع ۹۰؛
میسرة بن عبد ربّه البصری: وضع ۴۰؛
نوح بن أبی‌مریم: وضع فی فضل السوَر ۱۱۴؛
هشام بن عمّار: حدّث کذباً ۴۰۰؛
فمجموع موضوعات هؤلاء المذکورین و مقلوباتهم: ۹۸۶۸۴؛

أضف إلیها ما ترکوا من حدیث عبّاد البصری من ۶۰۰۰۰؛
و ما رُمی من حدیث عمر بن هارون من ۷۰۰۰۰؛
و ما رُمی من حدیث عبداللَّه الرازی من ۱۰۰۰۰؛
و ما تُرک من حدیث ابن زبالة من ۱۰۰۰۰۰؛

و ما رُمی من أحادیث محمد بن حمید من ۵۰۰۰۰؛
و ما أسقطوه ممّا کتبوه من حدیث نصر من ۲۰۰۰۰؛
فمجموع ما لایصحّ من أحادیث هذا الجمع القلیل
فحسب یقدر
بأربعمائة و ثمانیة آلاف و ستمائة و أربعة و ثمانین حدیثاً. (۴۰۸۶۸۴)

و لایعزب عن الباحث أنّ هذا العدد إنّما هو نزر یسیر نظراً إلی ما اختلقته أیدی الافتعال الأثیمة المتکثّرة

استاد عابدی، آینه پژوهش، مقاله «شیوه شیخ در فقاهت»، ش۲۷.

عبدالحسین، امینی، الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج۵، ص۴۶۴.
یا ص 290

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *