22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

نقد فرقه اخباری جلسه ششم (دروغ پردازان در حوزه حدیث اهل سنت)

6

موضوع : دروغ پردازان در حوزه حدیث اهل سنّت

همچنین ادامه مطالب مهمترین انگیزهای جاعلان حدیث و خلاصه ای از 5 جلسه قبلی

مطالب بیان شده در جلسه ششم نقد اخباری👆 👆 👆

ادامه مبحث سوالی که از اخباری ها می شود

🌺 مهمترین انگیزه های جاعلان و عوامل جعل حدیث

19 – جعل احادیث در مسائل کوچک برای تشدید و مبالغه در آن؛
20 – جدایی برخی اصحاب از ائمّه(ع) و جعل حدیث و نسبت دادن
به امام(ع) برای تقویت عقیده باطل خود
یا اختلاف انداختن بین اصحاب؛

21 – خطا و سهو که گاهی متوجه آن خطا هم می شدند،
ولی به خاطر تکبر و… اصلاح نمی کردند؛
22 – اختلال عقل یا حفظ، در اواخر عمر؛
23 – برای پیروزی بر خصم در مناظرات؛

24 – این مبنا که «هر کلام نیکویی را می توان و جایز است
که برایش سند درست کرد و به پیامبر(ص) نسبت داد»
موجب جعل بسیاری از احادیث شد.

اَمین اِستَرآبادی
علوم پیش نیاز مجتهد
اقسام حدیث

تقسیم بندی‌هایی در علوم حدیث است
که برای فهم بهتر سند یا متن روایات به کار می‌رود.

تقسیم بر اساس تعدد سند: تقسیم احادیث بر اساس شمار راویان
تقسیم بر اساس اعتبار سند صحیح ضعیف 22 تقسیم
تقسیم بر اساس اتصال یا قطع سند: مُسنَد، مُرْسَل،

تقسیم بر اساس متن: نَصّ، ظاهر، مُؤَوَّل 18 مورد
تقسیم بر اساس عمل به روایت: حجت و لاحجت، مقبول، ناسخ و منسوخ.
تقسیم احادیث بر اساس متن روایت 8 تقسیم
تقسیم بر اساس عمل به روایت

اهم عقاید اخباریون
دروغ پردازان در حوزه
حدیث اهل سنّت

مراحل تاریخی جعل حدیث
تاریخ حدیث را با تکیه بر پدیده «جعل»
می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

الف مرحله پیدایش و نشر احادیث جعلی، که از قرن اوّل تا سوم بوده است؛ چرا که پس از آزادی نوشتن احادیث در عامه(بعد از نیمه قرن دوم) کتابهای زیادی از احادیث صحیح و مستقیم نوشته شد. بخش عمده جاعلان حدیث، فرزندان این عصرند.

ب مرحله جدا کردن احادیث صحیح و سقیم که با نوشتن کتابهای رجال، درایه و فهرست ها در بین خاصّه و عامّه شروع شد، تا احادیث صحیح و راویان موثق از غیر آنها تشخیص داده شود و معیارهایی برای تشخیص احادیث موضوع ارائه شد

ج مرحله مبارزه جدّی با وضع حدیث که با نوشتن کتابهایی تحت عنوان «الموضوعات» شروع شد.
این دسته کتابها به معرفی احادیث جعلی
یا افراد جاعل حدیث می پرداختند.

«ابن الجوزی»(510ه ) بر بلای جعل حدیث غصّه می خورد
و گریه را سزاوار می دانست؛ چرا که عمده مشکلات ناشی از وضع حدیث، دامنگیر برادران اهل سنّت بود.

ولذا برهان الدین حلبی در کتاب«الکشف الحثیث»
تا 880 نفر از جاعلان حدیث را نام می برد
که از منابع معتبر رجال عامه، مثل«میزان الاعتدال»، استخراج کرده

ولی علاّمه امینی شمار جاعلان حدیث در عامّه را هفتصد نفر می داند و فهرستی از آنها ارائه می کند.

الغدیر، ج5، ص209

برخی از این کتابها عبارتند از:

1 الموضوعات، ابوالفرج عبدالرحمن بن الجوزی(متوفی 597ه )؛
2 اللئالی المصنوعة، سیوطی(910ه)؛
3 الکشف الحثیث عمن رمی بوضع الحدیث، برهان الدین الحلبی(841ه)؛

4 اللؤلؤ المرصوع، ابوالمحاسن قاوقچی(چاپ قاهره)؛
5 الموضوعات، صنعانی(چاپ قاهره)؛
6 تذکرةالموضوعات، محمدبن طاهر مقدسی، ملقب به قتنی(متوفی986ه)؛

7 قانون الموضوعات، از همو(چاپ کراچی و مصر)؛
8 الموضوعات الکبیر، ملاّعلی قاری(چاپ مصر)؛
9 الموضوعات الصغری، از همان نویسنده(چاپ حلب) .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *