22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

نقد فرقه اخباری جلسه هشتم (معرفی چهره های مشهور متّهم به جعل)

8

مطالب بیان شده در جلسه هشتم نقد اخباری👆 👆 👆

معرفی چهره های مشهور متّهم به جعل
1 – ابراهیم بن جریح الرهاوی
2 – ابراهیم بن زکریا ابو اسحاق العجلی البصری المعلّم
3 – ابوالبختری القاضی(متوفی200ه(
4 – ابو خالد عبدالملک بن عبدالعزیزبن جریح، مشهور به ابن جریح الرومی (متوفی150ه(

5 – ابو عبداللّه باهلی(معروف به غلام خلیل)
اتهام: او به وضع حدیث شهرت داشته است.
دلیل: او از بزرگان زهاد بوده؛ ولی احادیثی را جعل می کرده است و حتی به او اعتراض شد که این احادیث را از کجا و چرا نقل می کنی؟ گفت: برای نرم کردن قلوب عامّه مردم جعل کردم.
الغدیر، ج5، ص209(به نقل از علم الحدیث، کاظم مدیر شانه چی، ص115)

6 – ابوعصمة، نوح بن مریم(که به نوح جامع مشهور است)
یا نوح بن ابی مریم یزید، ابو عصمة(متوفی173ه)
اتهام: وضع احادیث در مورد فضایل سوره های قرآن؛ دروغگویی.

شرح حال: حاکم در«المدخل» به سند خود از«ابوعمّار مروزی» نقل می کند که کسی به ابو عصمت گفت:
از کجا فضائل سوره سوره قرآن را از عکرمه از ابن عباس
نقل می کنی، در حالی که این مطالب در نزد اصحاب عکرمه نیست؟

ابو عصمت گفت:«انی رأیت الناس قد أعرضوا عن القرآن و اشتغلوا بفقه أبی حنیفة و مغازی ابن اسحاق فوضعت هذاالحدیث حسبة». یعنی: دیدم که مردم از قرآن دوری می کنند و به فقه ابوحنیفه و داستانهای جنگی ابن اسحاق(تاریخ ابن اسحاق) مشغول شده اند، پس این احادیث را جعل کردم…
او مثل معلّی بن هلال، حدیث جعل می کرده است.

درایة الحدیث، کاظم مدیر شانه چی، ص91
أضواء علی السنة المحمّدیة، ص139؛ علم الحدیث، ص116
الغدیر، ج5، ص269(به نقل از میزان الاعتدال، ج3، ص187)

7 – ابوهریرة(متوفی59ه)
در مورد نام او، سی قول وجود دارد. بر طبق برخی نظریات، نام او«عبدالرحمان بن صخر» بوده است و شهرت او به ابوهریره، به خاطر بازی با گربه(هرة) بوده است.

اتهام: نقل اسرائیلیات(از امثال کعب الاحبار و…)
و نقل روایات کثیر(5374 روایت) از پیامبر(ص)
که با طول مصاحبت او با پیامبر خدا) 21ماه( ناسازگار است.

بلکه هر کلام نیکویی را که حلالی را حرام
و حرامی را حلال نمی کرد، به پیامبر(ص) نسبت می داد.
او در احادیث تدلیس می نمود
و آنچه از کسی نشنیده بود، نقل می کرد.

در مورد علّت اسلام آوردنش، گفتنی است که خودش گفت
برای«پر کردن شکم» مسلمان گشته است.

او در حالی مسلمان شد که بیش از سی سال داشت
و در سال 59هجری فوت کرد.
علی(ع) او را دروغگوترین افراد خواند.
و نیز عثمان او را متّهم به دروغگویی کرد

عایشه در مورد نقل احادیث با او درگیری لفظی پیدا کرد.
عمر او را والی بحرین کرد(سال 21 ه ) و بعد از مشاهده اعمال خلاف، او را عزل نمود و حتّی او را زد تا احادیث دروغ نقل نکند
و گفت اگر نقل حدیث را رها نکنی، تو را تبعید می کنم.

او به شکم پرستی مشهور بود و حتی نماز را با علی(ع) می خواند و بر سفره معاویه حاضر می شد و می گفت:
«مضیرة معاویة ادسم و أطیب والصلوة خلف علیّ أفضل»
غذای مضیره معاویه چرب تر و خشبوتر است؛
ولی نماز پشت سر علی (علیه السلام) بهتر می باشد

(که شاید در جنگ صفین یا مشابه آن بوده است) و به همین دلیل، جذب دستگاه معاویه شد و به نفع او حدیث نقل می کرد و یاران علی(ع) را طعنه می زد و فضایلی برای معاویه برمی شمرد.
أضواء علی السنة المحمّدیة، ص194 220

آثار: از او 5374حدیث نقل شده که 446 عدد آنها را
بخاری نقل کرده است؛
و گفته شده که در میان صحابه
ابوهریره بیشترین حدیث را از پیامبر(ص) نقل کرده است.

او می گفت که از پیامبر(ص) شنیده است که:
«من حدث حدیثا هوللّه عزوجلّ رضا فانا قلته و ان لم یکن قلته» یعنی:هر کلامی را که کسی برای خدا بگوید،
من گفته ام و اگر چه نگفته باشم.
و لذا او بسیاری از سخنان نیکو را به پیامبر(ص) نسبت می داد.

از جمله روایاتی که «صحیح مسلم» از او نقل می کند، این است که«خلق اللّه التربة یوم السبت وخلق فیها الجبال یوم الأحد و خلق الشجر یوم الاثنین و خلق المکروه یوم الثلاثاء و خلق النور یوم الأربعاء و بثّ فیها الدوابّ یوم الخمیس و خلق آدم علیه السلام بعدالعصر من یوم الجمعة…».

این حدیث، خلقت را در هفت روز تصویر می کند؛ در حالی که نصّ قرآن این است که خلقت در شش روز بوده است(اعراف54/ یونس3/: اللّه الذی خلق السماوات والأرض فی ستة ایام).
بخاری و ابن کثیر و برخی دیگر گفته اند که ابوهریره این حدیث را از کعب الاحبار گرفته، یعنی از اسرائیلیات است.
أضواء علی السنة المحمّدیةص 209

جعلیات ابوهریره بیش از آن است که در یک مقاله بگنجد. برای اطلاع بیشتر به کتاب«ابوهریرة شیخ المضیرة» از محمود ابوریّة
و نیز کتاب«ابوهریرة» از عبدالحسین شرف الدین، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *