22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

نقد فرقه اخباری جلسه پانزدهم (علم الحدیث و درایت الحدیث)

15

مطالب بیان شده در جلسه پانزدهم نقد اخباری 👆 👆 👆

✅ علم الحدیث صفحه 115

كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص621
قَدْ كُذِبَ‏ عَلَى‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ ص عَلَى عَهْدِهِ‏ حَتَّى قَامَ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ الْكَذَّابَةُ فَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّار

إستقصاء الاعتبار في شرح الإستبصار ؛ ج‏1 ؛ ص19
و قول الصادق عليه السلام: «إنّ لكل‏ رجل‏ منّا رجلًا يكذب عليه»

✅ علم الحدیث صفحه 133

نمونه ای از احادیث مجعوله

اطلب الخیر عند حسان الوجوه
نیکی را نزد خوش صورتان بیابید

ان التجار هم الفجار
همانا بازرگانان ، بد کاران اند

✅ درایه الحدیث صفحه 39

بعضى حديث را به كلام معصوم اختصاص داده و خبر را به آنچه ازغير معصوم رسيده است اطلاق كرده‏اند، و به همين جهت، به مورخانى‏كه واقعه را با سند نقل مى‏كردند در مقابل محدثين، اخبارى گويند.
ظاهرا وجه تسميه خبر به حديث از آن جهت است كه در مقابل‏قرآن كه هر دو بيان احكام الهى است قرار گرفته، زيرا بيشتر اهل‏سنت، قايل به قدم قرآن مى‏باشند و از اين رو، احكامى را كه از شخص‏پيغمبر صادر شده است (حديث) در مقابل (كلام قديم قرآن) ناميده‏اند.

✅ درایه الحدیث صفحه 135

شرایط راوی و محدث

1.عقل، كه خبر ديوانه (در زمان جنون) مورد قبول نيست.

2.بلوغ، (رسيدن به سن تكليف) ، كه معمولا جزو شرايط دانسته‏اند.

3.اسلام، كه خبر غير مسلمان را حجت نمى‏دانند.

4.ايمان، يعنى امامى مذهب بودن راوى.

5.عدالت، يعنى ملكه پرهيزگارى از كباير و عدم اصرار بر صغاير، كه
اجتناب از گناهان بزرگ و بى باك نبودن در ديگر گناهان، براى وى‏حالت
مداوم و استمرارى داشته و خوى او شده باشد.

6.ضبط، يعنى كمتر سهو و اشتباه داشته باشد، نه اين كه از سهونسيان مبرا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *