مطالب بیان شده در جلسه چهارم نقد اخباری👆 👆 👆
سؤالی که از اخباری ها می شود؛
این است که آیا با وجود حاکمان جور که یکی از کارهایشان از بین بردن روایات شیعه و جعل کردن روایاتی دیگر بوده است،
باز هم می توان گفت تمام روایات قطعی الصدور هستند؟ پس باید راهی برای تشخیص روایت معتبر از غیر آن وجود داشته باشد.
دروغ پردازان در حوزه حدیث اهل سنّت
جعل احادیث در میان برادران اهل سنّت، گسترده است
مروری گذرا به نمونه هایی «مهم» و یا «جالب توجّه» از جاعلان حدیث اشاره کنیم.
اصول کافی ج 1 ص 62
امیر المومنین علیه السلام : وَ قَدْ كُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى عَهْدِهِ حَتَّى قَامَ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ الْكَذَّابَةُ
فَمَنْ كَذَبَ عَلَيَ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
ثُمَّ كُذِبَ عَلَيْهِ مِنْ بَعْدِه
این حدیث را کتابهای معتبر شیعه و سنّی نقل کرده اند؛
بلکه گفته شده که بیش از 62 نفر از صحابه آن را نقل کرده اند.
یکی از بلاهایی که دامنگیر حدیث گردید،
مسئله جعل و وضع حدیث بود.
برخی افراد مغرض یا بی مسئولیت،
به ساختن احادیث جعلی پرداختند
مهمترین انگیزه های
جاعلان و عوامل جعل حدیث:
1 – توجیه خلافت جانشینان پیامبر(ص) مثل ابوبکر و عمر؛
2 – تحریکات معاویه برای تثبیت خلافت بنی امیّه(او افرادی مثل کعب الاحبار و ابوهریره را تشویق به حدیث سازی می کرد)؛
3 – جعل حدیث به نفع فرقه های مذهبی، مثل کرامیّه، خوارج،…؛
4 – انشعابات کلامی مثل معتزله، اشاعره، مجسمه و…
و جعل حدیث در اثبات حقّانیت عقاید آنان؛
5 – جعل حدیث به نفع خلافت بنی عباس
برای دریافت جایزه یا از ترس و…؛
6 – داخل شدن اسرائیلیات به حوزه حدیث، از سوی احبار یهود
و عالمان به ظاهر مسلمان، مثل عبداللّه بن سلام،
وهب بن منبه و کعب الاحبار؛
7 – دشمنی برخی زنادقه که به لباس اسلام در آمده بودند،
مثل ابن ابی العوجاء؛
8 – افتخارات قبایل و شهرها و نسب ها و…
که در فضیلت آنها حدیث می ساختند؛
9 – جعل حدیث از طرف مقدسین و زهّاد برای ترغیب مردم به قرآن خواندن و انجام عبادات؛
10 – کسب افتخار نقل احادیث تازه، با توجه به احترام فوق العاده مردم نسبت به محدّثان؛