22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

11 بهمن 1401 – حق الیقین (نفخ صور)

11

حق الیقین

امام شناسی

🌼 جلسه هشتاد و سوم صوتی

🌺 تدریس کتاب حق الیقین صوتی

🌏☄️ نفخ صور

🌹 سه شنبه شب 1401.11.11




بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆

گلچین حق الیقین ص 662
نفخ صور است و فناء اشیاء:
آیات بسیار دلالت میکند بر نفخ صور
و احادیث بسیار از طرق عامه و خاصه
وارد شده است که حق تعالی اسرافیل را خلق کرد

و با او صور عظیمی آفرید …
و منتظر امر الهی است
هرگاه فرمان الهی
برسد در صور بدمد
صحیفه سجادیه دعای سوم :

وَ إِسْرَافِيلُ‏ صَاحِبُ الصُّورِ، الشَّاخِصُ الَّذِي يَنْتَظِرُ مِنْكَ الْإِذْنَ، وَ حُلُولَ الْأَمْرِ، فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَى رَهَائِنِ الْقُبُورِ.
اسرافیل صاحب صور که دیده ها گشوده و انتظار میکشد از جانب تو رخصت دمیدن در صور را و حلول امر قیامت را پس آگاه میسازد و زنده می گرداند بدمیدن در صور مرده ها را که در قبرها در گرو اعمال خودند

نفخ صور، ندای آسمانی عظیمی است که
هنگامه قیامت همه آسمان‌ها و زمین را پر می‌کند
و موجودات عالم را می‌میراند.

خداوند بزرگ، با یک فرمان که به سادگى دمیدن
در یک شیپور است، اهل آسمان و زمین را
مى میراند و با یک فرمان که آن هم شبیه
به «شیپور رحیل و حرکت» است،
همه را زنده مى کند.

دو نفخه داریم
1= نفخه مرگ = نفخه فزع =
خاموشى جهان‏ = همه می میرند

2 = نفخه حیات = نفخه بعث = نفخه جمع
= رستاخیز = همه دوباره زنده می شوند
و در انتظار حسابند

بیش از ده بار در قرآن اشاره شده
«صیحه» به معنای صدای عظیم.
«الصاخة» به معنای صوت شدید.

«الراجفة» به معنای لرزاننده.
«الرادفة» به معنای لرزاننده.
«ینادِ الْمُناد» به معنای ندای کسی که ندا می‌دهد.
«نقر فی الناقور» به معنای دمیدن در ناقور (شیپور)

در ادیان دیگر نیز موضوع نفخ صور بیان شده است. در عهد جدید، رساله اول تسالونیکیان، به نفخ صور به عنوان یکی از ناشناخته‌ترین و عجیب‌ترین نشانه‌های قیامت اشاره شده است.
همچنین از انجیل برنابا تعدد دمیدن از صور نیز فهمیده می‌شود.

در سوره یس ما يَنْظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ يَخِصِّمُونَ «49» فَلا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَ لا إِلى‏ أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ «50»
فرموده است که انتظار نمیکشند مگر یک صداي عظیم را که ایشان را بگیرد در حالتی که در عین مخاصمه و منازعه و معامله باشند …

روایت : که قیامت برپا شود در وقتی که دو مرد جامه ها گشوده باشند که خرید و فروش کنند
و هنوز جامه ها را
نه پیچیده باشند که قیامت بر پا شود

و مردي لقمه برداشته باشد هنوز بدهانش نرسیده باشد که بمیرد پس فرموده است که
استطاعت ندارند که وصیتی بکنند
و نه بسوي اهل خود و خانه هاي خود برگردند
( هشدار : ممکن است کسی در حال … و … )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *