21 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

13 اسفند 1401 – مهدویت (المهدویة الخاتمة)

13ا

تدریس کتاب المهدویة الخاتمة

✨ جلسه نود و دوم – صوتی

✨ تاریخ : 13 / 12 / 1401

💥 ادعای عـصـمـت داشتن ( 3 )




مطالب بیان شده در این جلسه👇👆

جلسه نود و دوم #المهدویة_الخاتمة

شنبه ها مهدویت
از مهمترین ادعاهای مدعی دروغین احمد البصری کذاب
ج 2 ص 214 مهدویه الخاتمه
عـصمـت و اینکه او مـعـصـوم است

شیعه معتقد است، امام در تمام شئون
( جز مسئلۀ وحی ) با پیامبر ص مساوی است
و امامت همان جانشینی پیامبر ص است
و مثل نبوت یک مقام انتصابی است ( نه انتخابی )

منشأ عصمت پیامبران و ائمه ع
1 = از لطف خداوند
2 = یا علم راسخ آنان درباره طاعت و گناه
3 = حضور در محضر خداست
أ لَمْ یعْلَمْ بِأنَّ اللهَ یری آیا انسان نمی‌داند كه خدا او را می‌بیند؟

ثُمَّ قَالَ إِنِّی أُشْهِدُکُمْ أَنَّ عَلِیّاً أَخِی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی
وَ خَلِیفَتِی فِی أُمَّتِی وَ وَصِیِّی فِی أَهْلِی
وَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا

پیامبر اكرم ص : أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ تِسْعَةٌ مِنْ‏ وُلْدِ الْحُسَيْنِ‏ مُطَهَّرُونَ‏ مَعْصُومُونَ‏.
كفاية الأثرص: 19
من و علی و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین، پاك و معصوم از گناه هستیم.

پیامبر ص : سليم بن قيس الهلالي ج‏2، ص: 884
إِنَّمَا الطَّاعَةُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلَاةِ الْأَمْرِ الَّذِينَ قَرَنَهُمُ اللَّهُ بِنَفْسِهِ
وَ نَبِيِّهِ فَقَالَ: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ
وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‏ لِأَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّهُ مَعْصُومٌ مُطَهَّرٌ لَا يَأْمُرُ بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ، وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي الْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ‏ مُطَهَّرُونَ‏ لَا يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ.

همانا حق اطاعت از آن خدا و رسول و ائمه ع
( اولی الامر ) بدان جهت خداوند به اطاعت اولی الامر دستور داده است كه
آنان معصوم از خطایند و به گناه امر نمی كنند .

امام صادق‌ ع در این خصوص می‌فرماید:
معاني الأخبارص 132
الْمَعْصُومُ‏ هُوَ الْمُمْتَنعُ‏ بِاللَّهِ‏ مِنْ‏ جَمِيعِ مَحَارِمِ اللَّهِ
معصوم کسی است که توسط خدا
از همه‌ی گناهان حفظ می‌شود

كفاية الأثر ص 135
النَّبِيَّ ص قَالَ : … يَا عَلِيُّ حُبُّكَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ نِفَاقٌ وَ لَقَدْ نَبَّأَنِيَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ أَنَّهُ يُخْرِجُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَيْنِ تِسْعَةً مِنَ الْأَئِمَّةِ مَعْصُومُونَ‏ مُطَهَّرُونَ‏ وَ مِنْهُمْ مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ الَّذِي يَقُومُ بِالدِّينِ فِي آخِرِ الزَّمَانِ كَمَا قُمْتُ فِي أَوَّلِهِ

كفاية الأثر ص 266
امام صادق ع :
نَحْنُ اثْنَا عَشَرَ كُلُّنَا مَعْصُومُونَ‏ مُطَهَّرُونَ‏ …
خصال ج 2 ص 399
عَنْ الباقر ع : … إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَا يُذْنِبُونَ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ‏ مُطَهَّرُونَ‏ لَا يُذْنِبُونَ وَ لَا يَزِيغُونَ
وَ لَا يَرْتَكِبُونَ ذَنْباً صَغِيراً وَ لَا كَبِيرا

تشخیص عصمت
فقط از راه نص و نقل پیامبر ص امکان پذیر است.
زیرا تنها او عالم به سرِّ و خفیات و ملکات نفسانی است.
معاني الأخبار ص 132

امام موسی کاظم ع : الإمامُ مِنّا لا يَكونُ إلاّ مَعصوما، و لَيسَتِ العِصمَةُ في ظاهِرِ الخِلقَةِ فيُعرَفَ بِها، و لِذلكَ لا يَكونُ إلاّ مَنصوصا
کسی که از ما اهل بیت، امام می شود، جز شخص معصوم نیست، عصمت امرى نيست كه در ظاهر فرد باشد و به وسيله آن شناخته شود.
از اين رو معصوم بايد تعيين شود ( از طرف خدا و پیامبر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *