22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

14 خرداد 1402 – نهج البلاغه (حکمت 383)

383

نهج البلاغه

حکمت 383

خوف از مقام الهی

انسان خداترس

یکشنبه شب 14 / 03 / 1402




مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇

حکمت 383 نهج البلاغه
وَ قَالَ ع‏ احْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ
وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ
بترس كه خدايت در معصيت خود بيند
و در طاعت خويش نيابد و از زيانكاران باشى.

وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ
وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّه‏
پس اگر نيرومند شدى نيرويت را
در طاعت خدا بگمار ! و اگر ناتوان گشتى،
ناتوانى‏ات را در نافرمانى او به كار دار.

( مثلا نماز را بر اثر ضعف و سستى‏ نشسته بخوانى
و هنگام آزار رساندن و … برخيزى )
هستی همه جا باش
نیستی همه جا نباش
مجلس گناه حاضر
مجلس طاعت و عبادت غائب

باید در برابر معاصی ضعیف
و در برابر طاعت قوی باشی

وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ «46» الرحمن
و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد،
دو باغ (بهشتى) است.
خوف از مقام الهى،
عامل پيشگيرى از گناه و رسيدن به بهشت است،

رابطه با عالم ربّانى،
سبب تقويت
خوف از مقام خداوند است.

إرشاد القلوب ديلمي ج‏1 ص195
وَ قَالَ ع‏ مَنْ‏ مَشَى‏ فِي‏ طَلَبِ‏ الْعِلْمِ‏ خُطْوَتَيْنِ‏ وَ جَلَسَ عِنْدَ الْعَالِمِ سَاعَتَيْنِ وَ سَمِعَ مِنَ الْمُعَلِّمِ كَلِمَتَيْنِ
هر كس براى تحصيل علم دو قدم بردارد و نزد عالم دو ساعتى بنشيند و از استاد دو كلمه‏اى فرا گيرد،

أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ جَنَّتَيْنِ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى
‏ وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ‏.
خداوند براى او دو باغ بهشتى واجب مى‏نمايد
و آنگاه به اين آيه قرآن استناد كرد.

كافي ج‏2 ص70 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ‏ جَنَّتانِ‏ قَالَ مَنْ‏ عَلِمَ‏ أَنَ‏ اللَّهَ‏ يَرَاهُ‏ وَ يَسْمَعُ‏ مَا يَقُولُ
امام صادق عليه السلام فرمود:
هر كس باور كند كه خداوند او را مى‏بيند
و هر چه بگويد مى‏شنوند

وَ يَعْلَمُ مَا يَعْمَلُهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ فَيَحْجُزُهُ ذَلِكَ عَنِ الْقَبِيحِ مِنَ الْأَعْمَالِ‏ فَذَلِكَ الَّذِي‏ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏.
و بداند هر عمل خوب و بدی انجام دهد خدا می داند
و اين ايمان، او را از كارهاى زشت بازدارد، پس او همان كسى است كه از مقام خداوند خائف بوده
و نفس خود را از هوس باز داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *