تدریس رساله جامع – جلد 3
احکام – جلسه شماره 598
خرید و فروش ( 1 )
تاریخ 1402.03.02
صفحه 87
مسئله 77
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
خلاصه از قبل رساله ص 85 ج 3
قراردادهای شرعی * هِبِه ( بخشش ) * صُلح
معاملات 1 = عقد = دو طرفه هستند
2 = ایقاع = یک طرفه هستند
- عقد لازم = نمیتواند به دلخواه فسخ کنند
- عقد جایز = می¬توانند به دلخواه فسخ نمایند
گلچین رساله ص 87 ج 3
خرید و فروش مسأله 77 در یک معامله چهار چیز
1 فروشنده
2 خریدار
3 مال فروخته شده = مَبیع = مُعوَّض = مُثمَن
4 قیمت و بهای معامله = ثَمَن
تقسیمات و اقسام خرید و فروش مسأله 80
الف. از جهت زمان¬دار یا نقد بودن
نـــقـــد
نسیه ( پول بعدا پرداخت )
سَلَف ( کالا بعدا پرداخت )
ب. از جهت مشروط
یا بدون شرط بودن معامله
ج. تقسیم قرارداد خرید و فروش
از جهت عین شخصی یا در ذمّه بودن
در خرید و فروش و معاملات دیگر
ممکن است به دو صورت مورد معامله قرار گیرد :
عین شخصی = یک عدد موز را بر می دارد
( موز مشخص )و پولش را می دهد
مثل خانه و کالاهای مستعمل
به صورت عین شخصی معامله میشود
کلّی در ذمّه = به میوه فروش
پول یک عدد موز را داده و می گوید
یک عدد موز بدهید
( موز نا مشخص )
مسأله 81. مشتری مثلاً 10 کیلوگرم برنج با ویژگی معیّن خریداری میکند؛ سپس فروشنده با انتخاب خود، کیسۀ برنج مذکور را تهیّه و به وی تحویل میدهد؛ در حقیقت خرید و فروش بر یک کیسه برنج در ذمّه و عهدۀ فروشنده واقع شده و با انجام معامله، وی یک کیسه برنج با خصوصیّات معیّن به خریدار بدهکار شده است.
در این گونه موارد، : کالای مورد معامله «کلّی در ذمّۀ فروشنده»
امّا اگر هنگام معامله، ابتدا کیسۀ برنجی را انتخاب
و معیّن نموده و معامله را بر همان کیسه واقع سازند، کالای مورد معامله «عین شخصی» میباشد.
قیمت (ثمن) کلّی در ذمّه یا عین شخصی
مسأله 83 اگر معامله بر پول یا کالای مشخّصی به عنوان قیمت (ثمن) واقع شود یک اسکناس 10 هزار تومانی به فروشنده داده، سپس به او بگوید کالا را به همین پول خریدم
ثمن «عین شخصی» است؛
امّا اگر مشتری کالا را به قیمت 10 هزار تومان بخرد، سپس 10 هزار، تومان از جیب خود خارج کرده و به فروشنده بدهد ( که در حقیقت با انجام معامله خریدار 10 هزار تومان به فروشنده بدهکار شده است ) در چنین مواردی که معامله بر پول مشخّصی واقع نشده، گفته میشود ثمن، «کلّی در ذمّه» است
کارت کشیدن (دستگاه کارتخوان)
استفاده میکنند، ثمن معامله کلّی در ذمّه است
نه عین شخصی.