در محضر قرآن
خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
جلسه شماره + 25 +
موضوع جلسه : اخلاق پسندیده حضرت ابراهیم علیه السلام ( 2 )
مورخه : 24 . 11 . 1401
مطالب بیان شده در جلسه بیست و پنجم – سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي
عَسى أَلاَّ أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا (48)
ومن از شما وآنچه غير خدا مىخوانيد كنارهگيرى مىكنم و پروردگارم را مىخوانم، اميدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم.
مىگويد من اگر خدايم را بخوانم اجابت مىكند
اما بيچاره شما كه بيچارهتر از خود را مىخوانيد
و هرگز دعايتان مستجاب نمىشود
و حتى سخنانتان را نمىشنود
مؤمن ميان خوف و رجا است
اگر خوف در انسان غالب شود او را به يأس مىكشاند
و اگر اميد بر او غالب شود او را تنپرور مىكند
بنابراين بايد بين خوف و رجا و بيم و اميد باشد
جوانان خداپرستى كه
در خانوادههاى … زندگى مىكنند،
بايد خط حضرت ابراهيم را پيش گيرند.
1= دعوت همراه با ادب يا أَبَتِ
2= دلسوزى و همراه با منطق لِمَ تَعْبُدُ …
3= انذار همراه با دعا إِنِّي أَخافُ … سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ 4= سلام همراه با استغفار سَلامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ
5= و در پايان جدايى وَ أَعْتَزِلُكُمْ
از مراحل نهايى نهى از منكر، قطع رابطه است.
وَ أَعْتَزِلُكُمْ ( اگر نمىتوانيم محيط فاسد را
عوض كنيم، لااقل آن را ترك كنيم )
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي
عَسى أَلاَّ أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا (48)
ومن از شما وآنچه غير خدا مىخوانيد كنارهگيرى مىكنم و پروردگارم را مىخوانم، اميدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم.
تفسير نور الثقلين ج3 338
عِلَلِ الشَّرَائِعِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ : احْتَجُّوا فِي مَسْجِدِ الْكُوفَةِ فَقَالُوا: مَا بَالُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ لَمْ يُنَازِعِ الثَّلَاثَةَ كَمَا نَازَعَ طَلْحَةَ
وَ الزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ وَ مُعَاوِيَةَ؟ فَبَلَغَ ذَلِكَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ
فَأَمَرَ أَنْ يُنَادَى: الصَّلَوةَ الْجَامِعَةَ
فَلَمَّا اجْتَمَعُوا صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ:
مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ بَلَغَنِي عَنْكُمْ كَذَا وَ كَذَا؟ قَالُوا : صَدَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ
قَدْ قُلْنَا ذَلِكَ. قَالَ إِنَّ لِي بِسِتَّةٍ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ أُسْوَةً فِي مَا فَعَلْتُ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» قَالُوا: وَ مَنْ هُمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ: أَوَّلُهُمْ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ:
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ قُلْتُمْ :
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ اعْتَزَلَ قَوْمَهُ
لِغَيْرِ مَكْرُوهٍ أَصَابَهُ مِنْهُمْ فَقَدْ كَفَرْتُمْ،
وَ إِنْ قُلْتُمْ: اعْتَزَلَهُمْ لِمَكْرُوهٍ رَآهُ مِنْهُمْ فَالْوَصِيُّ أَعْذَر
فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كُلاًّ جَعَلْنا نَبِيًّا (49)
چون ابراهيم از مشركان و از آنچه به جاى خدا مىپرستيدند كناره گرفت، ما اسحاق و (فرزندش) يعقوب را به او عطا كرديم
و همه را پيامبر قرار داديم.
برخورد های متفاوت مؤمن و كافر :
1= ابراهيم عاطفى حرف مىزند و عمويش با خشونت، ابراهيم چهار بار مىگويد : يا أَبَتِ
ولى عموى بتپرستش حتّى يك بار نگفت : يا بنى
2= ابراهيم با استدلال امّا آزر بى دليل سخن مىگويد ابراهيم مىگويد : لِمَ تَعْبُدُ ما لا يَسْمَعُ
عمو مىگويد : آلِهَتِي
3= ابراهيم، دلسوزانه حرف مىزند،
امّا آزر با تهديد جواب مىدهد.
4= ابراهيم، سلام مىكند
امّا آزر دستور فاصله گرفتن مىدهد وَ اهْجُرْنِي
اگر غير خدا را رها كنيم، امدادهاى الهى مىرسد . فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ … وَهَبْنا وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً «16» کهف
و آنگاه كه از مشركان و آنچه جز خداى مىپرستند فاصله گرفتيد،
پس به غار پناه بريد، تا پروردگارتان از رحمت خود براى شما گشايشى بخشد و برايتان در كار ( و سرنوشت ) شما گشايشى فراهم آورد.