حق الیقین
امام شناسی
جلسه نودم صوتی
تدریس کتاب حق الیقین صوتی
حساب و سؤال و حکم در مظالم عباد ( 3 )
سه شنبه شب 1402.02.26
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
حق الیقین ص 692 در تتمه مباحث معاد
حساب و سؤال و حکم در مظالم عباد
رسول خدا ص :
من اول کسی ام که نزد خدا می آیم در قیامت
پس می آید نزد من کتاب خدا
پس اهل بیت من
پس امت من
پس خدا سؤال میکند
از امت من که چه کردید
در کتاب من و اهل بیت پیغمبر خود
حضرت صادق ع در تفسیر این آیه إِنَّ السَّمْعَ
وَ الْبَصرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا فرمود یعنی گوش را سؤال میکنند از آنچه شنیده است
و چشم را از آنچه دیده است
و دل را از آنچه اعتقاد کرده است
رسول خدا ص بعلی ع فرمود : یا علی بدرستی که اول چیزي که سؤال کرده میشود بنده از آن بعد از مرگش شهادت بوحدانیت خداست
و آنکه محمد رسول او است
و آنکه تو ولی و صاحب اختیار مؤمنانی …
حضرت امیرالمؤمنین ع :
که چون روز قیامت شود
حق تعالی مردم را محشور گرداند از قبرها …
مثل روز اول که خلق شده بودند
در یک صحرا بایستند
… ازدحام بیاورند
… نفسهاي ایشان بگیرد و عرقهاي ایشان بسیار شود و ناله و گریه ایشان بلند شود
… خداوند حاکم عادل ندا کند ایشان را که
منم خداوندي که جز من خداوندي نیست
و حاکم عادل و ظلم نمیکنم
و امروز میان شما بعدالت حکم میکنم
و حق ضعیف را از قوي میگیرم
و ظلمهاي ( گناهان ) مردم را بحسنات مبدل میکنم
و بر بخشنده هاي مظلمه ها ثواب میدهم
و نمیگذرد از این عقبه امروز ظالمی که نزد او مظلمه بوده باشد مگر مظلمه که صاحبش ببخشد
و من او را ثواب بدهم پس بچسبید بر یکدیگر
و مظلمه هاي خود را طلب کنید از هر که
ستمی بر شما کرده باشد در دنیا
… حال ایشان شدیدتر میشود و عرق ایشان بیشتر
… اکثر ایشان آرزو میکنند که از سر مظالم خود بگذرند و از این عقبه نجات بیابند
… چون خاموش شوند ندا رسد که حق تعالی میفرماید که اگر میخواهید مظلمه ها را بیکدیگر به بخشید و از این عقبه بگذرید و اگر نمی بخشید مظلمه هاي شما را میگیریم
… بعضی از ایشان میگویند
پروردگارا مظلمه هاي ما
بزرگتر است از آنکه ببخشیم
… قصري از نقره از قصرهاي بهشت
… و حوریان و غلمان
… این قصر را مشاهده کنید
… این قصر از کسی است که عفو کند
مظلمه مؤمنی را
… اي گروه خلایق مستعد شوید پس راه ایشان را میگشایند که بعرصه حساب درآیند نزد عرش الهی
… هرگاه از براي مرد مؤمنی نزد کافري مظلمه باشد می اندازند از گناهان مسلمان
بقدر آنچه از او بر کافر است
پس کافر را عذاب میکنند بسبب آن مظلمه
با عذابی که بسبب کفر دارد
… و اگر مظلمه اي از مسلمانی نزد مسلمانی
از حسنات ظالم بقدر حق مظلوم میگیرند
و می افزایند بر حسنات مظلوم
و اگر ظالم حسنات نداشته باشد
از گناه مظلوم بقدر آن میگیرند
و بر گناهان ظالم می افزایند
… در روز قیامت صاحب قرض می آید
و شکایت میکند اگر آن قرض دار حسنات دارد
از براي صاحب قرض میگیرند و اگر حسنه ندارد گناهان صاحب قرض را بر او گذارند.