22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

26 دی 1401 – تفسیر سوره مبارکه حضرت مریم (ع) (آیه 42)

42

🌈🌈 در محضر قرآن

🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷

⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )

⚡️⚡️ جلسه شماره + 21 +

🌷 موضوع جلسه : اول هدایت فامیل

⚡️ مورخه : 26 . 10 . 1401




مطالب بیان شده در جلسه بیست و یکم – سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام

👆👇

دو شنبه ها تفسیر قرآن سوره حضرت مریم ی 42
اول هدایت فامیل
ی 214 سوره شعراء : ‏ وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‏

كيفيت گفتگوى ابراهيم با آزر كه طبق روايات مردى بت‏پرست و بت‏تراش و بت‏فروش بوده و يك عامل بزرگ فساد در محيط محسوب مى‏شده
از طريق منطقى آميخته با احترام، محبت،
دلسوزى و در عين حال توأم با قاطعيت،

إِذْ قالَ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ
آنگاه كه ( ابراهيم ) به عمویش گفت :
اى عمو ! چرا چيزى را مى‏پرستى كه

1 = ما لا يَسْمَعُ نه گوش دارند كه
دعاهاى شما را بشنوند
2 = وَ لا يُبْصِرُ و نه چشم دارند كه
عبادات شما را مشاهده كنند

3 = وَ لا يُغْنِي عَنْكَ شَيْئاً
نه قدرت دارند بر اينكه نعمتى بشما دهند
4 = و نه دفع بلائى از شما كنند
5 = و نه حاجت شما را برآورند

خداى مورد پرستش بايد
بينا و شنوا و روا كننده حاجات باشد
… إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ «28» لقمان
… همانا خداوند شنوا و بيناست.

توجه :
بيشترين علم انسان به اشيا
از طريق شنيدن و ديدن است

سمیع و بصیر
شنوا و بینا
از صفات خدا در قرآن

سمیع ۴۴ بار در قرآن برای خدا به کار رفته
بصیر ۴۳ بار در قرآن برای خدا به کار رفته
در دعاها به عنوان
اسمعُ السّامعینَ = از همه شنوندگان شنونده تر
وابصر الناظرین = از همه بینندگان بینا تر

خداوند « سمیع » و « بصیر » است یعنی
1 + عالم است به همه شنیدنی ها و همه دیدنی ها
2 + قبل از آن که تحقق یابند
3 + و بعد از آنکه از بین رفتند
پس لازم نیست حتما شنیدنی و دیدنی بالفعل
( همین الان ) وجود داشته باشند

الكافي ج‏1 ص108
عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ: فِي‏ حَدِيثِ الزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ أَ تَقُولُ إِنَّهُ سَمِيعٌ بَصِيرٌ
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ هُوَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ سَمِيعٌ بِغَيْرِ جَارِحَةٍ
وَ بَصِيرٌ بِغَيْرِ آلَةٍ بَلْ يَسْمَعُ بِنَفْسِهِ وَ يُبْصِرُ بِنَفْسِهِ …

الكافي ج‏1 ص107
أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع يَسْأَلُهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
أَ كَانَ يَعْلَمُ الْأَشْيَاءَ قَبْلَ أَنْ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ وَ كَوَّنَهَا أَوْ لَمْ يَعْلَمْ ذَلِكَ حَتَّى … فَوَقَّعَ بِخَطِّهِ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ
عَالِماً بِالْأَشْيَاءِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَشْيَاءَ
كَعِلْمِهِ بِالْأَشْيَاءِ بَعْدَ مَا خَلَقَ الْأَشْيَاءَ.

الكافي ج‏1 ص107
امام رضا ع به خط خودش نگارش كرد كه :
هميشه خدا همه چيز را مى‏دانست پيش از آنكه آنها را بيافريند به همان نحوى كه آنها را
پس از آفريدن مى‏دانست.

ذره اي از موجودات زمين و آسمان
از علم پروردگار مخفي و مكتوم نيست
إِنَّ اللَّهَ لا يَخْفى‏ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ آل عمران«5»
همانا هيچ چيز، (نه) در زمين و نه در آسمان،
بر خداوند پوشيده نمى ‏ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *