17 دی 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

3 بهمن 1401 – تفسیر قرآن (تفسیر سوره مبارکه حضرت مریم ع)

42

🌈🌈 در محضر قرآن

🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷

⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )

⚡️⚡️ جلسه شماره + 22 +

🌷 موضوع جلسه : خدای سمیع و بصیر

⚡️ مورخه : 03 . 11 . 1401




مطالب بیان شده در جلسه بیست و دوم – سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام

👆👇

دو شنبه ها تفسیر قرآن سوره حضرت مریم ی 42
إِذْ قالَ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ
آنگاه كه ( ابراهيم ) به عمویش گفت :
اى عمو ! چرا چيزى را مى‏پرستى كه

1 = ما لا يَسْمَعُ نه گوش دارند كه
دعاهاى شما را بشنوند
2 = وَ لا يُبْصِرُ و نه چشم دارند كه
عبادات شما را مشاهده كنند

3 = وَ لا يُغْنِي عَنْكَ شَيْئاً
نه قدرت دارند بر اينكه نعمتى بشما دهند
4 = و نه دفع بلائى از شما كنند
5 = و نه حاجت شما را برآورند

خداى مورد پرستش بايد
بينا و شنوا و روا كننده حاجات باشد
… إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ «28» لقمان
… همانا خداوند شنوا و بيناست.

سمیع و بصیر
شنوا و بینا
از صفات خدا در قرآن

خداوند گوش و چشم ندارد سمیع و بصیر یعنی :
1 + عالم است به همه شنیدنی ها و همه دیدنی ها
2 + قبل از آن که تحقق یابند
3 + و بعد از آنکه از بین رفتند

الكافي ج‏1 ص108 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ : فِي‏ حَدِيثِ الزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ أَ تَقُولُ إِنَّهُ سَمِيعٌ بَصِيرٌ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ هُوَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ سَمِيعٌ بِغَيْرِ جَارِحَةٍ وَ بَصِيرٌ بِغَيْرِ آلَةٍ بَلْ يَسْمَعُ بِنَفْسِهِ وَ يُبْصِرُ بِنَفْسِهِ …
خلاصه حدیث : امام صادق ع می فرمایند :
خداوند بینا و شنواست بدون عضو بینایی و شنوایی

إِنَّ اللَّهَ لا يَخْفى‏ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ آل عمران5
همانا هيچ چيز، (نه) در زمين و نه در آسمان،
بر خداوند پوشيده نمى‏ماند.

يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ غافر 19
خداوند از خيانت چشم‏ها و آن چه دل‏ها
مخفى مى‏كنند، آگاه است.

المصباح كفعمي ص78
ثُمَّ ادْعُ بِمَا رُوِيَ عَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع فِي الصَّبَاحِ
يَا كَبِيرَ كُلِّ كَبِير … يَا مَنْ‏ يَعْلَمُ‏ مَا فِي الضَّمِير …
… وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِباد …

… ما شاءَ اللَّهُ‏ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏
مَا شَاءَ اللَّهُ لَا مَا شَاءَ النَّاسُ
مَا شَاءَ اللَّهُ وَ إِنْ كَرِهَ النَّاسُ
حَسْبِيَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ

حَسْبِيَ الْخَالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ
حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقِينَ
حَسْبِيَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
حَسْبِي مَنْ هُوَ حَسْبِي

حَسْبِي مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبِي
حَسْبِي مَنْ كَانَ مُنْذُ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ‏ حَسْبِي
حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيم‏ …

مكارم الأخلاق ص329
عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ :
تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ … وَ تَدْعُو بِدُعَاءِ الْفَرَجِ فَتَقُولُ
اللَّهُمَّ يَا مَنْ لَا تَرَاهُ الْعُيُونُ وَ لَا تُخَالِطُهُ الظُّنُونُ …

يَا مَنْ‏ يَعْلَمُ‏ مَثَاقِيلَ الْجِبَالِ وَ كَيْلَ الْبُحُورِ
وَ عَدَدَ الْأَمْطَارِ وَ وَرَقَ الْأَشْجَارِ وَ دَبِيبَ الذَّرِّ …
تَعْلَمُ‏ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ
وَ مَا أَظْلَمَ عَلَيْهِ اللَّيْلُ وَ أَشْرَقَ عَلَيْهِ النَّهَار …

كامل الزيارات ص214
وَ تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ ع سُبْحَانَ ذِي الْجَلَالِ …
سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ
سُبْحَانَ مَنْ يَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِي الصَّفَا
وَ وَقْعَ الطَّيْرِ فِي‏ الْهَوَاءِ

الأنعام : 59 وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ
وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ
و كليدهاى غيب تنها نزد او است و جز او كسى آن را
نمى‏داند و آنچه را در خشكى ودرياست مى‏داند

وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها
و هيچ برگى از درخت نمى‏افتد
جز آنكه او مى‏داند

وَ لا حَبَّةٍ في‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ
وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ
و هيچ دانه‏اى در تاريكى‏هاى زمين وهيچ تر
وخشكى نيست، مگر آنكه ( علم آن ) در
كتاب آشكار ( در كتاب علم خدا ) ثبت است.

دانستن اینکه خدا سمیع و بصیر است
( چشم و گوش علم الهي محيط بر آنهاست )
1 – آگاهي مسلمانان را در معرفت الله بالا مي برد
2 – بيداري و تربيت انسان و هشدار به اینکه گفتارشان را می‌شنود و رفتارشان را می‌بیند

3 – آرامش به مومنان مي بخشد كه در همه حال تحت رعايت پروردگار و حمايت او قرار دارند
4- در قیامت آنها را حسابرسی می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *