22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

6 اسفند 1401 – مهدویت (المهدویة الخاتمة)

6

تدریس کتاب المهدویة الخاتمة

جلسه نود و یکم – صوتی

تاریخ : 06 / 12 / 1401

ادعای عـصـمـت داشتن ( 2 )




طالب بیان شده در این جلسه👇👆

جلسه نود و یکم #المهدویة_الخاتمة

شنبه ها مهدویت
از مهمترین ادعاهای مدعی دروغین احمد البصری کذاب
ج 2 ص 214 مهدویه الخاتمه
عـصمـت و اینکه او مـعـصـوم است

معصومین بعد از انبیاء فقط 14 نفر
عصمت رسول اکرم ص در چهار جهت:

  1. عصمت گفتاری
  2. عصمت مدیریتی
  3. عصمت رفتاری
  4. عصمت در دریافت و ابلاغ وحی

شیعه معتقد است، امام در تمام شئون
( جز مسئلۀ وحی ) با پیامبر ص مساوی است
و امامت همان جانشینی پیامبر ص است
و مثل نبوت یک مقام انتصابی است ( نه انتخابی )

منشأ عصمت پیامبران و ائمه ع
1 = از لطف خداوند
2 = یا علم راسخ آنان درباره طاعت و گناه
3 = حضور در محضر خداست
أ لَمْ یعْلَمْ بِأنَّ اللهَ یری آیا انسان نمی‌داند كه خدا او را می‌بیند؟

دلایل عقلی و نقلی شیعه بر عصمت امام :
آیات تطهیر، امامت و اطاعت،
حدیث ثقلین و منزلت و …

= و در صورت معصوم نبودن اعتماد از بین می‌رود
= اگر امام مرتکب معصیت شود، احترام و محبوبیت او از دل‌ها خارج می‌شود و دیگر از دستورات او پیروی و اطاعت نمی‌شود،

= اگر امام معصوم نباشد و مرتکب گناه شود، محکوم نمودن و مجازات او از باب امر به معروف
و نهی از منکر واجب می‌شود،

= امام مانند پیامبر ص حافظ شرع است باید معصوم باشد ؛ زیرا مراد از حفظ و نگه‌داری،
حفاظت علمی و عملی است،

= نصب امام برای هدایت مردم است
در جهت پرهیز از خطا و اشتباه
و اگر خود امام نیز دچار اشتباه گردد برای هدایت و راهنمایی خویش، نیاز به امام برای او نیز ضروری است پس آن امام دیگر باید معصوم باشد و تسلسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *