22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

19 دی 1401 -تفسیر سوره مبارکه حضرت مریم (ع) (آیه 41)

41

🌈🌈 در محضر قرآن

🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷

⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )

⚡️⚡️ جلسه شماره + 20 +

🌷 موضوع جلسه : قهرمان توحيد ( حضرت ابراهیم علیه السلام ) ( 3 )

⚡️ مورخه : 19 . 10 . 1401




مطالب بیان شده در جلسه بیستم – سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام

👆👇

وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
صـداقـت ، شرط نبوّت است .

صِدق = راستی و درستی
1 = صِدق در كلام 2 = صدق در افعال
3 = صدق در عقیده 4 = صدق در وعده
5 = صدق در اخلاق 6 = صدق در كتابت

صِدق …
صادق = راستگو …
صدّيق = صيغه مبالغه = بسیار راستگو …

و ابراهيم ع صدّيق بوده و اين دليل بر مقام عصمت است
ی 119 توبه : ‏ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ‏
( و با راستگويان باشيد )
کسانی که در تمام عقائد و افعال
و گفتار در تمام عمر صادق بودند

صدّيق یعنی :
كسى كه بسيار راستگو است
كسى كه هرگز دروغ نمى‏گويد
كسى كه توانايى بر دروغ گفتن ندارد ، چون در تمام عمر عادت به راستگويى كرده است،

كسى كه عملش تصديق كننده سخن و اعتقاد او است
كسى كه تمام گفتار و رفتارش بر اساس صداقت است.
هرچه عقیده دارد می گوید
و هر چه مى‏گويد عمل مى‏كند

صدّیق اَکبر، لقب اختصاصی حضرت علی ع است ؛ رسول خدا او را به صدیق اکبر و فاروق اعظم ملقب کرده است ( فاروق = جداکننده حق از باطل )
عیون أخبار الرضا(ع) ج۲ ص 6 البدایة و النهایة ج۱ ص۴۳۱
صِدِّیقه و صِدِّیقه کبری نیز لقب حضرت زهرا س است

عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ قَالَ : الصِّدِّيقُونَ‏ ثَلَاثٌ ‏: حَبِيبُ بْنُ مُرِّيٍّ النَّجَّارُ مُؤْمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ، وَ خِرْبِيلُ مُؤْمِنُ آلِ يَاسِينَ،
وَ الثَّالِثُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ هُوَ أَفْضَلُهُمْ.
ابن مغازلی، مناقب علی بن أبی‌طالب (ع) ص۲۰۰

رسول اکرم ،
1 = علی بن ابی‌طالب ،
2 = و مومن آل فرعون
3 = و حبیب نجار را به ‌عنوان صدیقان معرفی کرده
و حضرت علی(ع) را برترین آنان دانسته است

كتاب سليم بن قيس الهلالي ج‏2 ص592
پیامبر اکرم ( ص ) … عَلِيٌّ وَصِيُّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ هُوَ الصِّدِّيقُ‏ الْأَكْبَرُ
وَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَمُ وَ وَصِيُّ مُحَمَّدٍ وَ وَارِثُ عِلْمِهِ
وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏ …

خصال ج‏2 ص 402 و … از کتب شیعه
و طبرى از سنی : قال علی بن ابی طالب :
أَنَا عَبْدُ اللَّهِ‏ وَ أَخُو رَسُولِهِ وَ أَنَا الصِّدِّيقُ‏ الْأَكْبَرُ
لَا يَقُولُهَا بَعْدِي إِلَّا كَذَّابٌ
صَلَّيْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِينَ

من بنده خدا و برادر رسول اویم ،
و من صدّیق اکبر هستم ،
این ادّعا را بعد من به جز دروغگو
و افترا زننده نمی کند ،
همانا من هفت سال قبل از مردم نماز به جای آوردم

حاکم نیشابوری : المستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ، ص 121 ، ح 4584
نسائی : السنن الکبری ، ج 5 ، ص 107 ، ح 8395
خصائص امیر المومنین (ع) ص 25 ، ح7
ابن ماجه : سنن ابن ماجه ، ج 1 ، ص 44 ، ح 120
ابن ابی شیبه : المصنّف ، ج 12 ، ص 65 ، ح 12133

ابن ابی عاصم : السنّة ، ص 584 ، ح 1324
ابونعیم : معرفة الصحابة ، ج 1 ، ص 301
طبری : تاریخ الامم و الملوک ، ج 2 ، ص 310
ابن اثیر : الکامل فی التاریخ ، ج 1 ، ص 484
محب الدین طبری : الریاض النضرة ، ج 3 ، ص 96 ، و 100 و 111
حمّوی : فرائد السمطین ، ج 1 ، ص 248 ، ح 192

ابن سعد : الطبقات الکبری ، ج 2 ، ص 60 ، رقم 315
شعرانی : طبقات الشعرانی ، ج 2 ، ص 55
متّقی هندی : کنز العمال ، ج 13 ، ص 122 ، ح 36389
ابن ابی الحدید : شرح نهج البلاغه ، ج 13 ، ص 200 ، خطبه 238
الغدیر، ج۲، ص۳۱۲-۳۱۴

گلچینی از کتاب مكيال المكارم ج‏1 ص237
بمناسبت ی 41 مریم ع
باب شباهته بإبراهيم عليه السّلام‏ (إبراهيم‏ عليه السّلام) خفي حمله و ولادته.
(القائم عليه السّلام) خفي حمله و ولادته.
شباهت آقا امام زمان عج به ابراهيم‏ عليه السّلام :
1= هر دو بزرگوار دوران حمل و ولادتشان مخفيانه بود

(إبراهيم عليه السّلام) كان يشبّ في اليوم كما يشبّ غيره في الجمعة، و يشبّ في الجمعة كما يشبّ غيره في الشهر، و يشبّ في الشهر كما يشبّ غيره في السنة،
(القائم عليه السّلام) كذلك :
2 = هر دو بزرگوار در يك روز به‏قدرى رشد مى‏كردند
كه ديگران در يك هفته رشد مى‏كنند ، و …

(إبراهيم) اعتزل الناس، قال اللّه عزّ و جلّ نقلا عنه: وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ الآية. (القائم عليه السّلام) اعتزل الناس، و قد مرّ ما يدلّ على ذلك في حرف العين.
3 = هر دو بزرگوار از مردم کناره گیری گزيدند

(إبراهيم) وقع له غيبتان‏
(القائم عليه السّلام) وقع له غيبتان .
4 = هر دو بزرگوار دو غيبت داشته اند

(إبراهيم) لبس قميصا مخصوصا جاء به جبرئيل من الجنّة حين القي في النار
(القائم عليه السّلام) يلبس هذا القميص بعينه حين يخرج
5 = ابراهيم عليه السّلام هنگامى كه در آتش افكنده
شد، جبرئيل برايش جامه‏اى از بهشت آورد
حضرت مهدی عج نيز همان جامه را هنگامى كه
قيام كند خواهد پوشيد

(إبراهيم) بنى البيت، و وضع الحجر الأسود مكانه، (القائم عليه السّلام) له مثل ذلك : عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: إذا قام القائم هدم المسجد الحرام حتّى يردّه إلى أساسه، و حوّل المقام إلى الموضع الّذي كان فيه، الخبر.
6 = ابراهيم ع خانه كعبه را بنا و حجر الاسود
را در جايش نصب كرد
حضرت مهدی عج نيز مسجد الحرام را خراب …
و مقام ابراهيم را به جايى كه در آن بوده بازمى‏گرداند …

(إبراهيم) أنجاه اللّه تعالى من النار، قال عزّ و جلّ في كتابه الكريم:
قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‏ إِبْراهِيمَ‏ (القائم) يظهر مثل ذلك بكرامته
7 = ابراهيم ع را خداوند از آتش نجات داد،
حضرت مهدی عج در هنگام ظهور … سپس داخل
آتش مى‏شود و آن‏گاه به سلامت از آن بيرون مى‏آيد …

(إبراهيم) دعا الناس إلى اللّه لقوله تعالى: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِ‏
(القائم عليه السّلام) يدعو الناس إلى اللّه
8 = ابراهيم ع مردم را به سوى خداوند فراخواند
حضرت مهدی عج نيز مردم را
به سوى خدا دعوت مى‏كند،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *