تدریس کتاب المهدویة الخاتمة
جلسه نود و ششم – صوتی
تاریخ : 30 / 02 / 1402
ادعای مهدویت ( 4 )
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه نود و ششم المهدویة الخاتمة
شنبه ها مهدویه الخاتمه ج 2 ص 220
مدعی دروغین
ادعای مهدویت کرده
خلاصه مطالب سه جلسه قبلی
فرقههاي مدعي مهدويت
اهداف و انگيزههای مدعیان دروغین
چون سكّه اصل هست، سكّه قلابی هم جعل مىشود
تقسیم بندی مدعیان دروغین در مورد مهدویت
افرادی که خود مدعی مهدویت بودهاند
افرادی که دیگران آنها را مهدی میخواندند
جغرافیای مدعیان دروغین مهدویت
*= * بعضی مدعیان دروغین تبدیل به فرقه شدند
*= * و بعضی می گویند دو تا مهدی داریم
( = احمد بصری )
براساس عقيده قطعی شيعه،
مهدويت شخصيه است؛
بعضى از صوفيه و عرفا قائل به مهدويت نوعيه بوده
و این عقیده غلط که دو تا مهدی داریم
با آیات قرآن و روایات و … رد می شود
( توجه : ترجمه های ذیل خلاصه و مضمونی می باشد )
بحار ج 74 ص 298
أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع : … وَ بِمَهْدِيِّنَا تَنْقَطِعُ الْحُجَجُ فَهُوَ خَاتَمُ الْأَئِمَّةِ وَ مُنْقِذُ الْأُمَّةِ وَ مُنْتَهَى النُّورِ …
: حضرت مهدی آخرین حجت و خاتم امام ها …
وَ اللَّهِ مَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى مَعَ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِه
سپس نام آنها بیان شده و فرمودند :
به خدا قسم اگر کس دیگری غیر از ما ادعا کند
خدا او را با اِبلیس و لشکریانش محشور می نماید
إعتقادات الإمامية (للصدوق) ؛ ص121
… قال رسول الله ص : الْأَوْصِيَاءُ … هُمْ مَعَ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَهُمْ، لَا يُفَارِقُونَهُ وَ لَا يُفَارِقُهُمْ، … قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، سَمِّهِمْ لِي. قَالَ :
أَنْتَ يَا عَلِيُّ، ثُمَّ ابْنِي هَذَا، وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِ الْحَسَنِ،
پیامبر گرامی ، اوصیاء را که با قرآن هستند و قرآن با ایشان است
و از یکدیگر جدا نمی شوند یک یک نام بردند
… ثُمَ تَكْمِلَةُ اثْنَيْ عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِكَ إِلَى مَهْدِيِّ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ قَبْلَهُ ظُلْماً وَ جَوْراً. وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْرِفُهُ يَا سُلَيْمُ حَيْثُ يُبَايَعُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ، وَ أَعْرِفُ أَسْمَاءَ أَنْصَارِهِ وَ قَبَائِلَهُمْ …
امیر المومنین ع : آخرین امام ، مهدی است
که مصلح اوست و بین رکن و مقام با او بیعت می شود
و من ، او و یارانش را کاملا می شناسم
الهداية الكبرى ؛ ص392 تا ص 444
عَنِ الصَّادِقَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، … ص395 قَالَ الْمُفَضَّلُ: يَا سَيِّدِي وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ وِلَادَتُهُ قَالَ بَلَى وَ بَلْ وَ اللَّهِ لَا يُرَى مِنْ سَاعَةِ وِلَادَتِهِ إِلَى سَاعَةِ وَفَاةِ أَبِيه …
مِنْ سَنَةِ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ ثُمَّ … ص396 ثُمَّ يَظْهَرُ بِمَكَّةَ وَ اللَّهِ يَا مُفَضَّلُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ… ثُمَّ يَقِفُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ … فَيَجِيئُوا نَحْوَهُ وَ لَا يَمْضِي لَهُمْ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ حَتَّى يَكُونُوا بَيْنَ يَدَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ …
درحدیث امام صادق ع به مفضل : آن شخصی که در سال 260 قمری بوده و در مکه ظاهر خواهد شد
بین رکن و مقام خواهد آمد
و یارانش آنجا حاضر خواهند شد
الهداية الكبرى ؛ ص427
وَ يَقُومُ الْخَامِسُ بَعْدَ السَّابِعِ وَ هُوَ الْمَهْدِيُّ
يَشْكُو إِلَى جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ كُنْيَتُهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
(عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) وَ عَلَيْهِ قَمِيصُ رَسُولِ اللَّهِ …
در قسمت دیگر امام صادق ع :
پنجمین نفر بعد از امام هفتم ( = رد واقفیه )
مهدی است که نام ایشان را
تا امیر المومنین نام می برند …
غيبة طوسي ص454
عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ ذَكَرَ الْمَهْدِيَّ فَقَالَ: إِنَّهُ يُبَايَعُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ اسْمُهُ
أَحْمَدُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ الْمَهْدِيُّ فَهَذِهِ أَسْمَاؤُهُ ثَلَاثَتُهَا
پیامبر ص : آن کسی که بین رکن و مقام
با او بیعت می شود سه نام دارد
مختصر البصائر ؛ ص130
إِنَّ الَّذِي يُصَلِّي خَلْفَهُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ هُوَ الثَّانِيَ عَشَرَ مِنَ الْعِتْرَةِ، التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا ، … يَظْهَرُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ …
امیر المومنین ع : آن کسی که عیسی ع پشت سرش نماز می خواند دوازدهمین امام که نهمین از فرزندان حسین ع است و بین رکن و مقام ظاهر می شود
نـکـتـه مـهـم :
{{ مثال ضمیر در عربی و فارسی }}
حسین با پدرش پیش من آمدند
به او گفتم مواظب حسین باشید
آیه 8 سوره انسان :
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُـبِّـهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
و غذا را در عين دوست داشتنش
به مسكين و يتيم و اسير انفاق مىكنند.
ضمیر حُبِّـهِ ( دوست داشتنش ) به چه بر می گردد ؟
اهل البیت انفاق کردند
1 = طعام = غذا را دوست داشتند
2 = الله = خدا را دوست داشتند
3 = اطعام = غذا دادن را دوست داشتند
غيبة مرحوم شیخ طوسي ص151
… فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِيَ اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِين
صحیحِ در حدیث وصیت پیامبر این است که ضمیر لـه به حضرت مهدی بر می گردد و ایشان دارای سه نام هستند ( نه معنایِ غلطِ فرقهِ یمانیه که احمد خودش را پسر امام و امام 13 معرفی می کند )
بحار ج52 ص304 فَيُبَايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ …. ثُمَّ يُسَيِّرُ مُقَدِّمَتَهُ جَبْرَئِيلُ وَ سَاقَتَهُ إِسْرَافِيلُ فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
پیامبر گرامی می فرمایند : هنگام خروج مهدی …
با ایشان بین رکن و مقام بیعت می شود جلوی لشکر جبرئیل و از پشت سر اسرافیل یاری می کند و زمین را پر از عدل و قسط می کنند …