22 آذر 1403
عبدالمطلب 30 حائری 18 پ 40

خمس جلسه پانزدهم (تفسیر روایاتی که دلالت بر مباح بودن خمس می کند 6)

15

مطالب بیان شده در جلسه پانزدهم خمس 👆 👆 👆

7 ***انفال : زمين‏هايى كه بدون جنگ در اختيار دولت اسلامى
قرار مى‏گرفت به ضميمه كوه‏ها و جنگل‏ها و غيره كه همگى از آنِ
رسول خدا و پس از آن از آنِ مقام امامت است.

انفال به حكم آيات قرآن، از آنِ خدا و رسول خدا انفال: 1
و بستگان پيامبر صلى الله عليه و آله (ذوى القربى) و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان از اين خاندان است. حشر: 7

امام در دورانى كه كليه انفال در اختيار دولت‏هاى غاصب اموى
و عباسى بود، براى رفع گرفتارى از شيعيان،
هر نوع تصرف و خريد و فروش انفال را تجويز كرده
و شيعيان را از آن معاف دانسته‏اند

و قسمت مهم انفال، اراضى و سرزمين‏هايى است كه بدون جنگ در اختيار دولت اسلامى قرار گرفته و سرزمين‏هاى موات و كوه‏ها و درّه‏ها و جنگل‏ها است كه امام عليه السلام اين قسمت از سهم امامت را براى تسهيل امور زندگى شيعيان، معاف دانسته‏اند،

عن أبى سيّار مسمع بن عبدالملك عن الصادق عليه السلام، قلت له: أنا أحمل إليك المال كلّه؟ قال: يا أبا سيار! قد طيبناه لك، وحللناك منه فضمّ اليك مالك وكلّ ما كان فى أيدى شيعتنا من الأرض فهم فيه محلّلون ومحلّل لهم ذلك إلى أن يقوم قائمنا …
وسائل الشيعه، ج 6، ص 382، باب 4 از ابواب انفال، حديث 12

مسمع بن عبدالملك ملقّب به ابوسيار مى‏گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: من آنچه كه وظيفه دارم خدمت شما بياورم؟ حضرت پاسخ داد: ما آن را به تو بخشيديم نه تنها تو، بلكه آنچه از اراضى در اختيار شيعيان ما قرار گرفته، آنان در اين قسمت با كمال دلگرمى تصرف كنند و اين تحليل تا روز ظهور امام زمان عليه السلام برقرار است، آنگاه كه او آمد، ماليات اسلامى را از زمين‏هايى كه در دست آنان‏ است، خواهد گرفت.

8 *** تحليل براى تنگدستان‏

برخى از روايات بخشيدن خمس، ناظر به زمان و افراد خاص است.
زمانى كه برخى از شيعيان در تنگدستى خاصّى به سر مى‏بردند،
امام عليه السلام اين گونه افراد كم درآمد را
از پرداخت خمس معاف كرد.

يونس بن يعقوب مى‏گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم، مردى پارچه فروش بر او وارد شد و عرض كرد:
فدايت شوم در دست ما اموالى هست كه در آن حق شما نيز وجود دارد و ما در پرداخت آن كوتاهى كرده‏ايم.

امام صادق عليه السلام به او چنين فرمود:
«ما أنصفناكم إن‏ كلفناكم اليوم».
وسائل الشيعه، ج 6، باب 4 از ابواب انفال، حديث 6

ما اگر امروز شما را تكليف كنيم كه
آن را بپردازيد
با شما انصاف نورزيده‏ايم .

على بن مهزيار مى‏گويد: نامه‏اى را خواندم كه در آن مردى از امام جواد عليه السلام خواسته بود كه خمسى كه در خوردنى‏ها و آشاميدنى‏ها بر گردن او هست، حلال كند، امام عليه السلام در پاسخ نوشت: «من أعوزه شى‏ء من حقّى فهو فى حلّ»
وسائل الشيعه، ج 6، باب 4 از ابواب انفال، حديث 2

«من أعوزه شى‏ء من حقّى فهو فى حلّ»
؛ هر كس به خاطر تنگدستى نتواند
حق مرا بپردازد،
من او را حلال مى‏كنم.

9 *** تحليل مقطعى‏

برخى از روايات حاكى است تحليل خمس كاملًا مقطعى بوده
يعنى زمانى كه پرداخت خمس و صرف آن در مصارفش
با مشكلات خاصّى همراه بود.

اينك به دو شاهد در اين زمينه كه نشان مى‏دهد «تحليل» (بخشودگى) مربوط به زمان خاصى بوده،
امام صادق عليه السلام در حالى كه آيه خمس را چنين تفسير مى‏كند: الكافي ج‏1، ص: 544
هِيَ وَ اللَّهِ الْإِفَادَةُ يَوْماً بِيَوْمٍ‏ إِلَّا أَنَّ أَبِي جَعَلَ شِيعَتَهُ فِي حِلٍّ لِيَزْكُوا.

؛ «به خدا سوگند مقصود از غنيمت درآمدهاى روزانه افراد است، ولى پدرم‏ شيعيان را در اين قسمت معاف كرده
تا اموال آنان از حرام پاك گردد

اين جمله حاكى از آن است كه تحليل، مربوط به برهه خاصّى وزمان خاصى بوده است، وشايد در زمان امام باقر عليه السلام رسانيدن خمس به حضرت، يا صرف آن در مواردش با مشكلاتى روبرو بوده و حضرت آنان را از پرداخت خمس معاف دانسته است،
ولى در عين حال، امام صادق عليه السلام ايشان را معاف نشمرده
و به تفسير آيه پرداخته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *